Monday, 29 December 2008

Akulah ghuraba' itu~

Alhamdulillah…..

Setiap apa yang Allah sudah aturkan, pastinya itu yang terbaik. Terlalu banyak yang berlaku sepanjang tempoh seminggu yang lalu. Dalam setiap yang berlaku sama ada baik ataupun buruk, Allah berikan keizinan untuk ia berlaku sebagai tarbiyyah untuk diri kita. Untuk menguji tahap keimanan kita. Sebagai kayu pengukur untuk kita muhasabah kembali niat kita dalam mendapat keredhaan Allah. Untuk menilai kembali usaha-usaha kita dalam menegakkan Islam dalam diri dan menyeru manusia kepada Sang Pencipta.

Kini aku perlu kembali lagi ke bumi Obor Ad-Deen. Membawa pulang mutiara-mutiara ilmu dan pengalaman-pengalaman bak batu permata sebagai bekalan untuk diri meneruskan permusafiran yang penuh ranjau dan onak ini. Terlalu tinggi harapan, terlalu banyak kerisauan tapi diri digagahkan jua untuk mengapai redhaNya yang terlalu tinggi tapi tak mustahil untuk dicapai.

Tak tahu kenapa. Walaupun tak ke program itu, tapi hati ini sangat terkesan dengan perkongsian ukhti tentang pengisian ‘Ghuraba’. Mungkin kerana hati ini sangat terasa dekat dengan perkataan itu.



Hadith: “Qala rasoolullahi sallalahu ‘alaihi wa sallam: Bada al islamu ghareeban, wa sa ya ‘oodu ghareeban kama bada, fa tooba ‘alal ghurabaa”

The saying of the Prophet, sallallahu alayhi was salaam , in the Saheeh Hadeeth [Ibn Maajah, kitaab al fitan 3986], " Islam began as [something] strange, and will return [once again] as something strange, so "Toobah" is for the strangers. "

(Toobah bererti kebahagiaan/pleasure/delight. Seperti dalam ayat Allah di dalam surah Ar-Ra'd ayat 29, Allah menggunakan perkataan "Toobah".."..Toobah is for them and an excellent return". "Orang2 yang beriman dan mengerjakan kebajikan, mereka mendapat kebahagiaan dan tempat kembali yang baik.")

Para sahabat Rasulullah SAW, para tabi' dan tabien, kaum lelaki dan kaum perempuan yang bersama-sama, menyokong, patuh, mengikuti, mendengar, mencintai dan berkorban utk pesuruh Allah SWT itulah ghuraba'..

Jiwa ini meronta-ronta ingin sekali menjadi orang asing itu. Seorang ghuraba’. Seseorang yang seluruh solat, hidup dan matinya hanya untuk Allah dan deenNya. Seseorang yang tak pernah hatinya terikat dan hanyut dengan dunia tapi tak pula meninggalkan dunia kerana dia tahu dunia ini adalah ladang yang luas untuk dia bercucuk tanam demi hasil yang akan dituai di akhirat sana.

Seseorang yang sentiasa mewajibkan dirinya untuk bertahajjud dan menunaikan ibadah-ibadah sunat. Berlomba-lomba melakukan kebaikan dan sentiasa berhati-hati dalam melakukan apa sahaja kerana sangat takut kalau-kalau amalannya tidak diterima dek hati yang tak ikhlas dan niat yang tak suci. Dia tahu hanya rahmat Allah yang akan menjaminnya ke Jannah. Dan impiannya bukan kecil. Takkan mengalah kalau bukan syurga Firdausi yang diburu. Orang asing itu tidak pernah kenal erti menyerah kalah. Sama ada mati sebagai syahid atau menang sebagai wira agama Allah. Tak pernah kenal makna putus asa atau mengundur diri. Seperti Nabi Musa a.s yang tak gentar dan terus menyerah kalah apabila nyawa terancam di antara laut yang terbentang luas di hadapan dan raja zalim beserta tentera-tenteranya. Tawakkal dan berserah pada Allah SWT menjadi puncak sesuatu tindakan dilakukan. Dia benar-benar bertaqwa kerana yakin dengan janjiNya;

Barangsiapa bertaqwa pada kepada Allah niscaya Dia akan membukakan jalan keluar baginya, dan Dia memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya Dan barang siapa bertawakkal kepada Allah, niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusanNya. Sungguh, Allah telah mengadakan ketentuan bagi segala sesuatu. (At-Talaq: 2-3)


Seorang ghuraba’ hanya merasai kemanisan dunia yang terletak pada 3 perkara yakni di dalam pertemuan-pertemuan bersama saudara seaqidah yang sama-sama berusaha dalam meraih redhaNya, di dalam solat-solat malamnya dan ketika bersolat jamaah. Rasulullah dan sahabat-sahabat tidak pernah takut jika diri mereka dipandang asing oleh orang-orang di sekeliling mereka. Keislaman dan keimanan mereka ditentang hebat oleh orang-orang kafir dan juga dari keluarga mereka sendiri. Tapi mereka tetap dengan keyakinan mereka. Terus sahaja mereka melaungkan kalimah tauhid, sanggup berkorban dan bermatian asalkan setiap jiwa-jiwa pada waktu itu dapat mendengar seruan Islam. Kalimah tauhid dan jihad tak pernah berhenti mengalir di dalam jiwa ghuraba’. Seorang ghuraba’ akan berusaha untuk menjadi terbaik dan mengikuti apa sahaja yang Allah sukai dan kehendaki. Jiwanya sentiasa peka dengan ayat-ayat Allah. Akan dia pastikan dirinya mempunyai ciri-ciri hamba yang Allah sering ingatkan di dalam Al-Quran.

Dalam surah Al-Furqan ayat 63-74 Allah menceritakan 11 ciri2 'Ibadurrahman'atau hamba Allah Yang Maha Pengasih, atau dalam surah al-Mu'minun ayat 1-11 ayat mengambarkan 6 ciri2 org mukmin dan di dalam surah Al-Hujurat ayat 15 Allah sekali lagi memberitahu tentang ciri2 mukmin. Dan banyak lagi ayat Allah yang memgajarkan kita tentang ciri2 orang yang mendapat redha dan di janjikan syurgaNya dan juga ciri2 org yang dilaknat dan dibenci Allah. Ayat2 ini bukanlah sekadar senarai semata-semata tapi seorang ghuraba’ akan pastikan dia memiliki dan berusaha untuk memiliki sifat-sifat ini dan cuba mengikis sifat2 yang Allah murkai.

Ghuraba' mempunyai iman dan keyakinan yang sangat mendalam sehingga lahirlah izzah dan kebanggaan terhadap Islam. Kecintaan mereka kepada Allah SWT dan RasulNya sgt mendalam dan suci sehingga menumbuhkan kebencian pada kebatilan dan cintakan kebenaran. Perasaan dan pegangan ini menggerakkan jasad2 ghuraba' utk lakukan apa Allah suruh dan tinggalkan laranganNya. Nadi dan denyutan jantung mereka seirama dengan alam yang sentiasa patuh pada perintah dan aturanNya. Al-Quran dan As-Sunnah hidup dalam diri ghuraba'. Seorang ghuraba' tak mahu ke syurga seorang diri. Kasih-sayangnya pada hamba Allah yang lain sgt tinggi. Ghuraba' adalah seorang guru. Yang sanggup membakar diri seperti lilin utk menerangi kehidupan orang lain dan tak pernah penat mendidik jiwa2 manusia utk kembali kepada Allah SWT dan menjadikan Islam sebagai cara hidup. Mereka menjadi qudwah pada manusia lain. Guru yang hanya bergantung harap pada Allah SWT dan menjaga hubungan dengan Allah SWT kerana dia sedar hanya Allah dapat membuka hati dan memberi hidayah pada hati2 anak didikannya.

Ya Mujib, dengan rahmat dan izinMu, kamilah ghuraba'. Jadikanlah kami di antara golongan sedikit yang Kau janjikan syurga dan redhaMu...

Ameen..Rabbil 'Alameen..

tunggu kami di sana~

Bismillah..

Baru 3 hari lepas bibir ini mampu mengukirkan senyuman tatkala mendengar cerita tentang saudara seaqidah ku di Palestin daripada Iyvonne Ridley di PMS 2008, Scotland. Dengan izin Allah, beliau berkesempatan utk pergi ke sana atas misi bantuan kemanusiaan. Beliau mengkabarkan tentang ramai wanita-wanita Palestin yang menjadi tunggak dan juga pembantu dalam pentadbiran Hamas. Mereka yang ramainya guru, doktor dan juga jururawat. Alhamdulillah, lapang sedikit dada mendengar cerita mereka yang sentiasa di rindui utk bertemu. Terasa seperti kekuatan dan ketabahan mereka mengalir ke dalam diri yang lemah ini. Mereka di sana sentiasa menjadi penolak utk jiwa ini terus berusaha dan tak pernah putus asa. Mereka tak pernah kenal jemu utk mempertahankan maruah Islam di sana, tapi kita di sini? Dalam keadaan selesa dan bersenang-lenang masih tak mahu atau teragak-agak utk menegakkan kalimah tauhid dan Islam di bumi Allah ini.

Tapi hati ini sebak kembali selepas mendapat berita mengenai serangan terbaru musuh Allah ke atas warga-warga Palestin yang tak berdosa tempoh hari. Hancur berkecai hati melihat mayat kanak2 dan wanita di usung dan yang mengalami kecederaan. Hingga kini lebih kurang 305 mayat saudara ku telah di temui. Innalillahi wainna ilaihi roji'un....





Bukan sedikit angka itu ya Allah....

Ya Sami' wa Ya Mujib...Berilah kekuatan pada kami semua utk terus mempertahankan agamaMu ini...Janganlah Kau gantikan kami dengan kaum yg lebih baik utk membela DeenMu ini..Na'uzubillah...

Aku menyeru pada kalian.....

Jangan kita pernah berhenti utk membantu saudara-saudara seislam kita di seluruh dunia. Kita ada kekuatan itu. Kekuatan iman dan doa. Banyak perkara dapat kita lakukan. Pesanan ini daripada ibu anas;

1) doakan mereka yg masih lg bertahan di sana - sesungguhnya yang telah meninggaldunia moga Allah kalungkan mereka dengan title syuhada.

2) baca qunut nazilah dalam solat2 kita baik solat lima waktu dan hajat

3) sertai aktiviti solidariti yg berhampiran dgn tempat masing2

4) sertai perhimpunan bantahan/protes yg diadakan

4) infak berterusan

5) hebahkan info2 mengenai palestin dari masa ke semasa baik dalam poster. email, egroup, blog

6) tulis artikel2 , apa2 tulisan untuk bangkitkan kesedaran - tulis khutbah, artikel etc dan sebarkan kpd rakan2 dan masyarakat

7) baca dan kaji sejarah palestin

8) bayangkan jika anda, isteri anda, adik beradik, anak-anak anda berada di tempat mrk di palestin

9) anjurkan apa jua aktiviti yang bermanfaat - solat hajat komuniti, talk, presentation etc.

10) sebarkan makluman ini kpd rakan2 anda - jzkk

Dan teruskan juga boikot2 terhadap barangan Israel. Jangan biarkan wang2 kita disalurkan utk membunuh saudara2 kita sendiri. Walaupun kita tak mampu buat semuanya tapi cubalah walau sedikit wahai teman yang ku kasihi hanya kerana Allah SWT.

Abu Dharr r.a reported that he asked the Prophet SAW, "O Prophet of Allah, which Masjid was built first on earth?" The Prophet SAW replied, "The sacred Masjid of Makkah". Abu Dharr again asked, "Which was next?" The Prophet SAW said, "The Masjid al-Aqsa". Abu Dharr r.a further asked "How long was the period between the building of the two Masjid?" The Prophet SAW said, "Forty years". Apart from these, offer your prayers anywhere when it is time to pray, altough excellence is in praying in these Masjid". (Sahih Bukhari)

Abu Hurayrah r.a rekates that the Prophet SAW said, "For three Masjid a special journey may be undertaken: THe Sacred Masjid (Ka'bah), my masjid and the Masjid of al-Quds (Jerusalem)". (Sahih Bukhari, Sahih Muslim and Sunan Abu Dawud)

Abu Hurayrah r.a narrates the Prophet SAW said, "On the night Allah's Apostle was taken on a night journey (al-Isra' and al-Mi'raj) two cups, one containing wine and the other milk, were presented to him at al-Quds (Jerusalem). He looked at them and took the cup of milk. Jibrail said, "Praise be to Allah SWT who guided to to al-Fitraj(the right path); if you had taken the wine, your nation would have been gone astray". (Sahih al-Bukhari)

Mereka di Palestin sedang berjuang dan berjihad utk mempertahankan maruah Islam dan umat Islam. Masjid Al-Aqsa bukanlah milik orang Palestin sahaja. Ia milik semua umat Islam. Jadi kita semua harus bangun membelanya. Kita juga perlu berusaha bersungguh-sungguh utk menegakkan Islam dalam diri kita dan dalam jiwa semua umat Islam yang lain. Bangkitkan kesedaran itu. Bawa mereka semua kembali kepada Allah, Islam dan Al-Quran. Agar kita tidak lagi hidup dalam keadaan nista dan lara. Allah berfirman dalam Al-Quran surah Al-Baqarah ayat 85, kita akan mendapat kenistaan yang lebih teruk daripada hina sekiranya kita tidak beriman sepenuhnya pada kitab Allah. Itulah yang terjadi pada kita umat Islam dewasa ini. Islam dan Al-Quran menjadi sesuatu yang asing dan tak hidup dalam diri kita. Jadi janganlah heran, pelik dan bertanya kenapa umat Islam sering ditindas dan diperlakukan seperti binatang.

Wahai muslimin dan orang-orang beriman! Bangkitlah dan tegakkan Islam dalam diri mu dan dalam jiwa umat2 Islam yang lain! Kejutkan mereka2 yg masih lalai dan leka. Sedarlah mereka ttg nasib umat Islam kini dan hancurkan sikap ketidakpedulian dalam diri umat Islam! Kita semua mampu tumbangkan musuh Allah kalau kita bersatu dan betul2 berusaha ukt bantu agama Allah. Allah akan bagi kemenangan itu kalau umat Islam berusaha utk capai kemenangan itu. Inilah Islam. Kemenangan yang Allah janjikan akan terjadi secara Sunnatullah. Kalau kita berusaha utk menang, Allah akan kasi kemenangan itu. Jangan disebabkan kita taknak lakukan kerja2 Islam, Allah kasi kemenangan itu melalui tangan-tangan org lain. Pastikan Islam itu menang di tangan kita, atas usaha kita dan dengan rahmat dan izin Allah SWT.

Aku dan kamu boleh lakukan! Allahuakbar!



Wahai saudara yang sentiasa di rindui, Allah telah pon memanggilmu utk kembali ke pangkuanNya. Berbahagialah kalian para syuhada'..Tlg doakan utk kami juga ya? Agar kami dapat menyusul kalian. Melalui jalan yang sama menuju ke JannahNya. Tunggu kami di sana ya?

Saturday, 13 December 2008

Owh lupe..

Kalau kamu2 lihat saya pon 'lalai dibuai mimpi' dan 'lena tertido', mintak sgt2 tlg. Mintak sgt tolong2 lah kejutkan ya..?

Ukhti Fillah..

Bismillah..

Saye tahu saye tak cukop mase sekarang utk menulis dan meluahkan ape yg terbuku di dada. Tapi tak tahan sgt kalu tak menulis nie. Huhu.. Moga dgn ape yg nak diperkatakan nie Allah akan ganti dgn kebrkatan masa dan kelancaran ilham.

Ukhti, rindu sgt kat awk. Bagaimana iman minggu nie? Awk tak tanye lg saye minggu nie mcm haritue. Dgn izin Allah, kite same2 dh dpt 'bangun' drpd tido sebentar itu.

Ukhti, saye risau bile awk ckp mcm haritue. Awk takley biar lama2 diri awk terus mcm tue. KITA tak mampu ukhti. Sedarlah, byk lagi hati2 di luar sana yg perlu kita same2 ketuk. Masih ramai lagi org2 di luar sana yg masih leka dan enak dibuai mimpi walaupun rumah mereka dah terbakar. Mereka tak sedar ukhti. Kita perlu same2 kejutkan mereka bukan? Kitalah yang same2 kene selamatkan mereka dan rumah mereka daripada dijilat api. Ukhti, awk kena buat sekali. Saye tak mampu buat sendiri. Dan saye taknak buat sendiri. Saye nak awk sekali buat bende nie same2 ngan saye...

Ukhti, mmg kite ade kekuatan. Walaupun kite rase kite tak mampu dan tanggungjawab2 duniawi yg lain amat membutuhkan masa dan tenaga kite tapi percayalah padaNya. Kite mmg dah usaha betul2 ke utk mengimbangkan kedua-duanya? Mmg betul ke kemampuan kite setakat nie je yg kita rase sehingga membuatkan kite berat sgt utk menyahut seruanNya?

Ukhti, kite selalu tadabbur surah At-Taubah ayat 38-41 yer kalau kite down2?Sememangnyer kite tak mampu pon utk down2 ukhti. Gerabak keretapi semakin bergerak kehadapan. Tapi kite masih tercari-cari platform atau masih teragak-agak utk melangkah kan kaki ke dalam gerabak.

Mana mungkin boleh begitu ukhti...

Saye tak nak pergi seorang diri. Saye tak mampu dan tak rela utk keretapi ini bergerak tanpa awk berada bersama-sama dlm gerabak ini. saye tak sanggup ukhti.....

Ukhti, mungkin nie mase Allah nak uji awk. Mungkin esok lusa Allah pulak nak uji saye...

Dikala jiwa lemah, ingatlah Dia sentiasa ada bersama kita. Mintaklah sekuat-kuatnya agar dia memberikan kita kekuatan dan keizinan utk berada di atas jalan mulia ini. Mohonlah padaNya kerana Dia sahaja dapat tlg kita ukhti...

UHIBBUKI FILLAH~

Wednesday, 10 December 2008

Allaha Maana..

Bismillah..

Lecturer baru je suruh buat major correction on the final draft of the essay...

Hantar next week..

O Allah, tolong mudahkan..

Pls tolong doakan...

Jzkk

Tuesday, 9 December 2008

warkah buat adik~

Kisah Maryam

Bismillah..

Saje nak kongsi. Nie email kpd seorang adik yg aku kasihi kerana Allah. Dier baru habis satu exam. Doakan utk dier yer? Moga bermanfaat utk semua.

___________________________________________________________________________

Salam,

Dik,nak kongsi dgn awk ayat2 cintaNya. Tadi lepas puas nangis2 kat Dia Yg Maha Mendengar sbb tak dpt buat essay, Dia jumpekan akak dgn article nie mse tgh browse2 pasal midwifery. Kisah pasal maryam.

Cube tgk surah Maryam ayat 23-25..

Kemudian rasa sakit akan melahirkan memaksanya (bersandar) pada pangkal pohon kurma, dia (Maryam) berkata, "Wahai, betapa (baiknya) aku mati sebelum ini, dan aku menjadi seorang yang tidak diperhatikan dan dilupakan. Maka dia (Jibril) berseru kepadanya dari tempat yg rendah, "Janganlah engkau bersedih hati, sesungguhnya Tuhanmu telah menjadikan anak sungai dibawahmu. Dan goyangkanlah pangkal pohon kurma itu ke arahmu, nescaya (pohon) itu akan menggugurkan buah kurma yang masak kepadamu.


Mase tue maryam dah nak beranak kan sgt nabi isa. Mase tue dier sorang2 dan takde sape tlg maryam. Dalam kesakitan dan ketakutan, dier lalui sendiri tanpa sesiapa kecuali Allah SWT. Yang sentiasa berada bersama dier dan tahu segala ape yg maryam lalui.

Mase maryam doa2 pd Allah mase dier dlm kesakitan, Allah hantar kan jibril utk memenangkan maryam. Allah suruh jibril sampaikan yg Allah ade hadiah istimewa utk maryam yg berupa air sungai supaya maryam dpt minom dan legakan kesakitannya. Dan Allah juge ajarkan kpd maryam utk mengoncangkan pokok kurma yg dier sandar utk mkn buah tue.

SubhanAllah, cuba kite renungi tarbiyyah Allah utk maryam nie. Kalau kite tanye mak2 kite ttg sakit nak beranak, mesti dorang kate mcm nak mati sbb sakit sgt sampai putus beberapa urat mrk! Dalam kesakitan maryam yg amat sgt dan keseorangan, Allah masih nak maryam berusaha utk dapatkan buah kurma tue. Padahal kite tahu Allah boleh je nak gugurkan buah2 kurma tue utk maryam tanpa dier perlu buat ape2...

Akak reflect balik diri akak bile bace bende nie. Mmg Allah boleh je nak bg ilham utk akak atau mudahkan awk jwb soklan tue, tapi tak. Allah nak akak cuba jugak lagi kuat utk habiskan essay tue walau mcm mane payah pon akak rase dan mcm mane Allah tahu betapa akak perlukan pertolonganNya. Mungkin Allah juge nak awk berdoa bersungguh-sungguh, usaha lebih sungguh2 utk paper2 yg lain dan tingkatkan lg tawakkal awk. Kite masih lagi tak sama dgn keadaan maryam yg merasai sakit separuh mati itu. Kite kene same2 tingkatkan usaha sebelum Allah kasi kesenangan dan ganjaran yg mcm mane Allah kurniakan maryam air sungai, buah kurma dan melahirkan seorang nabi yg mulia.

Selalu ingat hadith 19 k?

Daripada Abu al-'Abbas, Abdullah ibn Abbas, r.a, beliau berkata,
Aku pernah duduk di belakang Nabi SAW pada suatu hari, lalu Baginda bersabda kepadaku: Wahai anak!
Sesungguhnya aku mahu ajarkan engkau beberapa kalimah: Peliharalah Allah nescaya Allah akan
memeliharamu. Peliharalah Allah nescaya engkau akan dapati Dia di hadapanmu. Apabila engkau meminta,
maka pintalah dari Allah. Apabila engkau meminta pertolongan, maka mintalah pertolongan dengan Allah.
Ketahuilah bahawa kalau umat ini berkumpul untuk memberikan sesuatu manfaat kepadamu, mereka tidak
akan mampu memberikanmu manfaat kecuali dengan suatu perkara yang memang Allah telah tentukan
untukmu. Sekiranya mereka berkumpul untuk memudharatkan kamu dengan suatu mudharat, nescaya
mereka tidak mampu memudharatkan kamu kecuali dengan suatu perkara yang memang Allah telah
tentukannya untukmu. Pena-pena telah diangkatkan dan lembaran-lembaran telah kering (dakwatnya).

Hadis riwayat al-lmam al-Tirmizi. Beliau berkata: la adalah Hadis Hasan Sohih.

Orang mukmin tak takut dan tak sedih sbb dier ade Allah SWT. Allaha maana. Allah bersama kita. Kite berusaha je!

Wassalam...

Thursday, 4 December 2008

And the story goes...

Bismillah..

It all started a month back I think. It's either the laptop that is problematic or I am not a good keeper of it. The latter one is the best answer. I think.

My poor laptop is 2 and 1/2 year old now. An Acer Aspire 5552. I got it before I came to UK using the money MARA gave to get ourself a laptop.So it is about time for it to 'die', isn't it? Huhu. To be honest, I didn't take a good care of it while it's still 'alive'. I wasn't doing the things I supposed to do. From what my housemate told me(few weeks ago)I need to refragment it, delete the cookies bla bla and the most important thing THE ANTIVIRUS. My antivirus has been expired since ageessss. Seriously, I think since 1st year. Poooor laptop. The reason being with the 'couldn't-careless' attitude?

1- Not interested. Just want to use it without having the responsibility to actually take an extra effort to care for it.
2- Don't care that much becoz of it's-not-my-money-and-why-should-i-care-? attitude.
3- Ignorant and didn't even try to learn.

So, the real problem arised when I was in the middle of doing my essay. The laptop started to hang, switched off by itself and it worked really2 slow. Of all time, He picked the best time, when I'm in desperate need of a laptop, when my financial is not as sound as before and when my contract phone has ended, hence, i need to get a new one. For a month or two I've been laptop and handphone hunting all day and night. And it's NOT an easy task. I found it really dreadful and tiring and it took alooot of my time. Making decisions are not easy as you really don't know what's the best thing to do or what is the right choice? O Allah, You are truly the All-Knowing and I am NOTHING compared to You. I can't even make the right decision for myself without Your guidance and help.

Too many choices to think with too little time. The budget, making comparison between laptops and shops, what to consider? Is it the price or the size? The weight perhaps? The specs? The brand? What should I do with the old laptop? Repair it? But I don't have time. Sell it? Who would want an old laptop? And most important thing, the price.

After hours of time spent on searching, pestering and making other people's life miserable as mine, I decided to just go to PC world and get a new latop. I was tired and all I need is just a laptop that works!

Having to spent hours of my precious time (during emergency time, every second is priceless!)I decided to just get a netbook. Advent 4211C. With having the thought in mind that my housemate could repair my laptop by reformating it, hence, I thought of just getting a small notebook as my second laptop since I desperately need it at that time and I'll be needing it when I'm travelling. So, got back and tried the netbook. And yes, indeed it's a good guess. I couldn't get into the internet and I didnt have any clue why. I talked to her about my laptop and she said she did try to reformated it but it didn't work. If i knew she had reformat it, I would just get a new 'proper' laptop instead of a netbook. Huhu. Feeling sad, frustrated and couldn't do my essay that night, I was determined to return the netbook back the next day(which is today).

After a quick browse on what laptop to buy, with a high Tawakal Tu'allah, I went to PC World for a refund so that I can get a new standard laptop,Toshiba. Sedap je lelaki kat counter tue kate "we don't do change of mind policy". Hello, mane org tau kottt. Jahat betul org tue. Bukan nyer nak btau awal2. Haruslah kite tak terfikir kan bende tue. Kalau org tau mmg takkan beli kot kat situ! Huhu..

It felt like a long waited volcano suddenly erupted! And the lava was full of frustrations, tiredness, anger, worries and sadness.. Walking out as fast as I could from the shop to safe myself from being embarrased, I broke down and cried in the rain. After all the hardships, I was waiting for a happy ending. But not this time. Maybe I haven't passed all His 'tests' yet. And again, in His unique way, He wanted me to go back again to Him. He wanted to tell me that He is Al-Malik. He owned me and He can do watever He wants and I've got no right to question nor making 'suggestions' to Him.

I sat by the corner for quite a while until I managed to cool down a little bit to think rationally. I couldnt get my gbp273 back and no way have enough money to get a new standard laptop. Then, I just need to make do with watever I have now which is this netbook. In the end, I didnt buy the Toshiba. I came back with this netbook. Learnt about the internet settings with the IT guy at medic school and Alhamdulillah, everything went ok since this evening until now. Just waiting for another interesting episode or you can say 'drama' of my life..

He knows best and put ur utmost trust in Him no matter how miserable you think your life is. Just try your very best to make it better and as smooth as it can be but do not forget that He is still the Al-Mighty. No matter how much you think you have tried to make your life perfect but if He still doesnt permit it, you won't get what you want. You just need to try again and again with all your heart without giving up and putting Him first than the rest.



Take home message-

1- Do take care of your possession as dearly and as careful as you can. Treasure it even though you didn't buy it using your own money. You'll never know when you might need it the most.

2- Use every opportunity that Allah has given you as wisely as you can. Let say the laptop is like our own life. What if i've been wasting my whole life before the day I die? Just imagine how regretful someone will be when he knows his life will end soon but he just realised that all his life he didn't take his responsibilities as a servant to Allah SWT and do watever that Allah asked him to do? What if someone has that i-dont-care-what-will-happen-to-me-when-i-die attitude? What if someone has the thinking of "I'm already a Muslim, why should i bother to become a better Muslim? All Muslims are going to heaven anyway." What if someone is ignorant about his duty as a Muslim and he didn't even try to get to know Allah and Islam before 'he hit the bucket?'

Can he just ask Allah to refund his wasted life for a new life and hopefully he'll learnt from his mistakes and he'll become a good servant after that?



Tuesday, 2 December 2008

Worship & Trust

"And to Allah belongs the Unseen of the Heavens and the Earth, and to Him return all affairs (for decision). So worship Him and put the trust in Him. And your Lord is not unaware of what you do." (Surah Hud: 123)

“Dan milik Allah meliputi rahsia langit dan bumi dan kepadaNya segala urusan dikembalikan. Maka sembahlah Dia dan bertawakkallah kepadaNya. Dan Tuhanmu tidak akan lengah terhadap yang kamu kerjakan.”

Sebab kenapa aza nak kongsi ayat nie ialah nak ingatkan kita kembali ttg Allah sebagai pencipta, pemilik dan raja seluruh alam. Semua dalam dunia/alam yg kita nampak ataupon tidak, semuanya milik Allah. Kita amik analogi pen. Kita ada sebatang pen. Kita boleh buat apa2 shaja dengan pen tue sebab itu milik kita. Kita ada hak ke atas pen kita. Nak guna ke, nak simpan ke, nak bagi orang ke itu terpulang pada kita. Begitu juga dgn Allah. Semua benda milik Allah. Alam, manusia, hatta diri kita ni pun Allah yang punya. Allah juga raja seluruh alam. Kalau raja dia ada hak utk buat undang2/hukum2 yang rakyatnya kena patuhkan?

Itulah hakikat manusia.

Kita ada pemilik iaitu Allah SWT. Dia yang memiliki kita boleh buat apa saja yang Dia kehendaki ke atas diri kita. Kita kena redha dengan apa sahaja ketentuannya.

Kita ada raja yang dah tetapkan segala hukum2 dan peraturan2 yg telah ditetapkan iaitu Allah SWT. Kita kena taat, patuh dan buat apa yang Allah dah perintahkan buat kita seperti mana kita akan patuh dan tak akan melanggar undang2 yang telah ditetapkan di negara kita.

Kita ada pencipta iaitu Allah SWT. Yang mencipta kita daripada tidak ada jadi ada. Yang sentiasa tahu apa yg kita rasa, mahu, lakukan, katakan hatta lintasan kati kita. Semua Allah SWT tahu. Dan setiap apa yang kita lakukan, kebaikan atau kejahatan, walaupun benda tue sekecil-kecil zarah, pasti Allah akan nilai, hitung dan beri ganjaran atau balasan kerana Allah tak pernah lengah atas apa yang kita lakukan.

Amik analogi CCTV. Adakah seseorang tu nak mencuri kalau dier sedar ade CCTV kat kedai yg dier nak curi tue? Macam tue jugak manusia. Kalau dier sedar yg Allah ada CCTV yg paling hebat dlm dunia nie yg even boleh detect apa lintasan hati kita dan kalau dier juga sentiasa ingat dalam setiap apa kita buat tue Allah akan judge, nescaya dier tak akan berani buat jahat atau benda2 yg Allah tak suka atau marah dan akan sentiasa berusaha utk buat ape Allah suruh dan suka kita buat.

Fitrah manusia adalah bergantung pada sesuatu. Mmg nature manusia utk berharap pada sesuatu utk menolong dier. Sbb manusia tue lemah dan tak berdaya. Tak kisah dalam apa pun. Samada dalam mendapat apa yg dier nak atau pun mengelakkan drpd bende yg dier tak nak berlaku cth nyer mcm musibah atau mudharat. Kalau manusia tue aware, sentiasa ingat dan yakin Allah tue pencipta dier, hanya pada Allah dier akan berharap, hanya pada Allah dier akan minta pertolongan dan akan sentiasa berdoa/beribadat pada Allah kerana dier tahu hanya Allah boleh memberi apa dier nak dan menggelakkan musibah drpd menimpa dier. Dan bila kita dah usaha sungguh2 dan berdoa, kepada hanya Allah jugalah kite kene bertawakkal. Allahualam.

Tuesday, 25 November 2008

tak mengapa

Tak mengapa,
kalau waktu tidur kita bukan lagi seperti dulu.

Tak mengapa,
kalau kita terpaksa mengikat perut untuk dakwah terus maju.

Tak mengapa,
kalau kita harus menelan keperitan,
menyembunyikan 1001 masalah,
menceriakan wajah,
demi meraikan mad'u.

Tak mengapa,
Kalau otak kita penat kerana berfikir tentang masalah ummah.

Tak mengapa,
kalau mereka berkata yang tak benar tentang kita,
kesabaran dan kelapangan dada kita yang akan menyedarkan hakikat sebenar,
yang pasti kita sama sekali tidak akan melakukan perkara yang sama kepada mereka,
bukankah kita seperti sahabat itu?
segala kemarahan dan dendam lenyap tika mata dilelapkan.

Tak mengapa,
kalau usaha kita dianggap sia-sia di mata manusiawi,
mungkin mereka terlupa atau tak sedari,
Allah tak memandang enteng,
usaha burung kecil yg membantu Nabi Ibrahim memadamkan api.

Tak mengapa,
kalau kadang-kadang diri mengeluh kerana payah,
tapi diri harus dilatih agar sebati dan lali dengan penat dan lelah,
kerana kerehatan kita kini hanya dalam bekerja, memberi dan bersusah.

Ikhwah wa akhawat fillah,

Tak mengapa,
kalau kita terpaksa menangung semua itu,
kerana Allah telah pun menggantikan dengan nikmat-nikmat,
dalam kita sedar ataupun tidak,
bukan pada nama,
pangkat mahupun harta,
tapi pada kekayaan jiwa.

Bukankah kini kita dapat katakan 'sayonara' pada jahiliyah?
masa kita tidak lagi dicuri oleh perkara yang tak berfaedah,
'cermin mata' baru yang di kurniakan sebaik-baik hadiah,
dapat kita lihat sesuatu dengan mata hati,
kita bukan lagi orang yang 'buta' dan 'tuli'.

Doa dan solat kita bukan lagi seperti orang lain,
kita ketemukan ketenangan dan kerehatan dalam tiap rukuk dan sujud,
doa penuh dengan harapan dan air mata,
mendambakan simpati dan pertolongan Ilahi,
tahajjud dan qiyam memjadi sesuatu yang sentiasa dinanti-nanti,
kerana kita imani kekuatan yang ditagihkan hanya milik Al-Qawi.

Setiap langkah dan hela nafas pasti bersertakan Allah,
jiwa dan bibir sentiasa basah dengan Zikrullah,
taubat dan istighfar jarang berpisah,
kerana kita sedar jiwa yang kotor akan cepat penat dan lelah.

Syaitan sering menunggu untuk mengambil peluang,
menipu dan menggaburkan hati kita dengan hasutan dengki,
agar kita terlupa tentang nikmat-nikmat ini.

Berbahagialah saudara yang ku kasihi,
kalau redha Allah yang kau buru sepenuh ikhlas di hati,
nikmat ini tak akan berhenti di sini,
ganjaran yang lebih besar sedang menanti,
di hari pembalasan yang Dia telah janji.


Yang tak sempurna, hanya mahu berkongsi rasa.

Monday, 24 November 2008

Ujian..

Allah akan uji kita pada benda yang kita lemah, benda2 yang menjadi kerisauan kita atau benda2 yang paling penting bagi kita . Kalau susah untuk kita ada hubungan yang baik dengan orang lain, Allah akan datangkan masalah dan uji kita tentang ukhuwwah. Kalau kita tahu masalah kita adalah masalah hati, dalam satu masa Allah pasti akan uji kita berkaitan hati kita. Allah nak tengok, sejauh mana kita boleh hadapi benda ini. Sekuat mana iman yang kita telah bina dalam diri kita ini. Takkan kau takkan diuji setelah kau kata kau dah beriman? Allah nak kita sendiri evaluate diri kita sejauh mana iman kita ini dapat membantu kita untuk menghadapi masalah kita yang paling besar itu. So, kalau kita gagal dalam ujian ini i.e iman kita tak dapat betul2 membantu kita dalam menyelesaikan masalah kita ini, that’s when you know you need to improve yourself!


Dekatkan diri lagi dengan Allah, tingkatkan iman dan perbanyakkan amal. Macam mana kita menghadapi musim peperiksaan akhir semester kita? Mestilah kita bersungguh-sungguh tak? So, kalau kita dalam keadaan yang down dan menghadapi cabaran dan ujian, sedarlah, kita perlu lebih berusaha untuk persiapkan diri! Lebih banyakkan doa kepada Allah dengan sebenar-benar pengharapan dan tingkatkan tawakkal pada Allah SWT. Allah tak tengok kita gagal atau menang, tapi Allah nak tengok usaha kita dalam menghadapi ujian itu, sejauh mana kita redha dengan ujian2 itu dan setinggi mana pergantungan kita pada Allah sewaktu menghadapi ujian itu.


Sedarlah dan yakinlah Allah tahu kita boleh buat! Allah sangat confidence kita boleh lalui ujian tu, tapi kenapa kita sendiri rasa lemah semangat dan tak mampu bile berdepan dengan cabaran dan ujian? Bersyukur dan berbahagialah kerana Allah yakin kemampuan kita dan memilih kita untuk diberi ujian itu. Its easy said than being done. Tapi kita kenalah cuba dan usaha.



Kalau tak diuji, macam mana nak tahu kita sabar ke tak? Macam nak berjihad kalau takde ksusahan dan kepayahan tue? Macam mana nak bersungguh-sungguh dalam menahan marah, meningkatkan iman dan sungguh-sunguh dalam doa dan tawakkal kita? (3:142). Sifat2 org mu’min semasa berjihad di jalan Allah (3:146). Tak lemah, tak putus semangat dan menyerah kpd musuh. Senang nak doktrin, tapi selepas lalui perkara tue sendiri baru effect dier besar. Kalau kita hanya baca tiap2 hari dalam Al-Quran atau diperingatkan ttg keharusan bersabar apabila melalui segala ujian, sama ke dengan situasi Allah timpakan kita dengan musibah lalu kita belajar dan berusaha untuk apply ‘kesabaran’ dalam setiap langkah kita dalam menghadapi ujian tue. Kalau kita berjaya lepas ujian yang besar untuk kita nie, datanglah apa sahaja, kita pasti boleh lepas segalanya!


Kadang2 kita rasa apa kita nampak dan nak tue adalah yg terbaik dan paling berkesan. Tapi sebenar nya apa yg Allah rancang dan dah tetapkan tue lah yg paling terbaik. (8:7)

Thursday, 13 November 2008

Kasut O Kasut~

Alhamdulillah, dah seminggu sejak bermula blok Medical Humanities. Menarik la dapat lawat libraries, musium2, archives dan tempat2 yg org biasa tak dapat pergi kat Aberdeen nie. InsyaAllah dah dapat tajuk, 'The revolution of Obstetrics Forceps'. Susah betul nak cari primary sources utk trace back to 8th to 10th centuries. So, i ended up in doing this topic. InsyaAllah, dapat cakap jugak pasal Abu al-Qasim Khalaf ibn al-Abbas Al-Zahrawi atau lebih dikenali dengan gelaran Albucasis di dunia barat tentang sumbangan beliau dalam invention of forceps masa zaman beliau. Paling best tadi kat Aberdeen Medico-Chirurgical (Med-Chi) Society, dorang ada koleksi forceps dated back to 18th centuries! SubhanAllah, best jugak dapat tengok benda2 tu depan mata yang sebelum ni hanya dapat tengok dalam gambar je. Lepas habis group meeting terus bergegas ke bus station, Alhamdulillah, tak terlepas bus. Kat display tu kata Glasgow, rupa nya memang bus tu juga ke Edinburgh tapi kena tukar bus di Dundee. Allah gerakkan hati utuk tanya pakcik bus. It was so closed! Lagi seminit je sebelum bus bertolak. Fiuhh..

Hari ini pakai kasut yang beli sama dengan safia. Walaupun kasut baru beli kat Giant masa cuti Summer, tapi sedih betul dah keadaan dia. Dah jadi kelabu asap sebab memang jarang lap pun walaupun warnanya cerah. Dan ke hulu ke hilir dengan kasut tu. Memang patut pon macam dah terkoyak sikit di bahagian depan. Tadi hujan di Aberdeen. Jadi kasut pon agak basah sebab kasut tu flaties. Alhamdulillah kat dalam bus ada heater jadi sempat la jugak kering kasut tu. Pernah tak rasa macam mana bila pakai kasut yang separuh nazak? Dia sedap tapi pada masa yang sama kita boleh rasa kasut tue macam dah haus. Bila jalan kita boleh rasa jalan raya yang kita pijak. Tahu kan rasa macam mana? Dengan keadaan seperti itu, ku gagahkan diri jugak merempuh lopak2 dan jalan raya yang basah di Aberdeen dan Edinburgh. Pakai je kasut tu sebab sangat suka design dan warna kasut tu. Light brown dan style 'Mary Jane' yang flaties. Hajat di hati nak beli kasut baru tapi tunggulah kasut ini terbelah dua atau koyak-rabak ke dan kasut bukanlah dalam 'priority list'.

Seperti biasa setibanya di city centre Edinburgh, aku harus naik bus 30 ke Musselburgh, kira-kira 45 minit perjalanan ke hall adik2 usrah ku. Setibanya di hall mereka di Queen Margaret University, aku disambut oleh nyanyian harijadi sambil mereka hulurkan hadiah buat ku. Alangkah tak percaya di hati bila melihat sekotak kasut yang mereka hadiahkan. Tak terfikir orang akan hadiahkan sepasang kasut untuk hadiah harijadi. It's a perfect one. Kasut 'Mary Jane' flaties warna Brown jenama Clark! SubhanAllah, jauh lebih sedap dan selesa daripada kasut kegemaran yang menyedihkan itu! O Allah, it's exactly what i need right now.

"Akak kan banyak berjalan? Kenalah ada kasut yang selesa dan bagus. Sebab tu lah kiteorang belikan kasut untuk akak. Boleh gantikan kasut akak yang dulu tue!"

Sangat speechless mase dapat kasut tu. Hati tak berhenti ucapkan syukur pada Yang Maha Pemurah. Huhu..Tak sangka mereka pon sedar kasut ku yang dah nazak tu. Kasut baru ni sangat best. AlhamdulillahX3. Terima kasih buat adik2 jugak. InsyaAllah, akan ku gunakan kasut ini sebaiknya. Bukan hanya untuk keselesaan dan bergaya ketika berjalan. Tapi diharap dengan kasut baru yang best ni, lebih laju dan besar langkah dihayun untuk mencari redhaNya semata-mata agar kalian bertiga juga mendapat 'saham' dan masuk dalam akaun akhirat kalian. Dengan izin Allah..

Katakanlah, "Sungguh, Tuhanku melapangkan rezeki dan membatasinya bagi siapa yang Dia kehendaki di antara hamba-hambaNya." Dan apa saja yang kamu infakkan, Allah akan menggantikannya dan Dialah pemberi rezeki yang terbaik. (Saba':39)

*happy* ^_^

Sunday, 9 November 2008

Sinar baru~

SubhanAllah..Alhamdulillah..Allahuakbar

Segala pujian hanya buat Mu Ya Rabbi..

Alhamdulillah! =)

Atas izin Allah Yang Maha Pemurah, minggu nie aku dipertemukan dan dikumpulkan bersama-sama mereka yang telah dijemput oleh Allah SWT untuk disedarkan akan tanggungjawab sebenar kami sebagai seseorang yang bukan hanya bergelar 'Islam' tetapi 'islam'.

Setiap kali ku lihat wajah-wajah mereka pasti aku teringat waktu pertama kali ku yang turut dijemput oleh Dia untuk menyedari hakikat ini kira-kira 2 tahun lepas. Syukur Ya Rahman kerana Kau telah memilih kami di kalangan bermillion hambaMu yang lain.

Tiada apa yang aku harapkan sgt selain mereka juga dapat bersama di atas jalan ini. Jalan yang pernah dilalui Rasulullah SAW dan sahabat2 yang telah dijanjikan syurga. Jalan yang mengajak manusia lain kepada Allah SWT dan usaha dalam menegakkan kembali syiar Islam ke atas muka bumi Allah ini.

Ya Mujib, Kau berilah kami petunjuk dan kekuatan agar kami dapat terus berusaha untuk meningkatkan diri dan takkan pernah berputus asa untuk menjadi hambaMu yang lebih baik.

Too many things to write yet too little time. InsyaAllah, more entries to come in a short period of time.

Medical humanities block nak start dah for the next 6 weeks. 5000 words essay and a presentation need to be done during that time. Pls pray that it will go well. Sgt bersemangat nak buat on 'Islam contribution in medicine world'. Alhamdulillah, sgt bersemangat lepas dengar ISK kat Glasgow semalam. *happy*

Wednesday, 22 October 2008

Love~

Just had a talk about Love, Islam & Relationships by brother Ajmal for the Charity Week. SubhanAllah, very refreshing. Even the non-muslim audience were delighted by it. Alhamdulillah, He helped that brother in Islam of mine. MasyaAllah, his approach and the way he conveyed the beauty of Islam in such a way that could be accepted by most people. May Allah bless him always and give us the light through his talk. Hopefully I can share in here some of the important things that he pointed out just now someday, with His will.

Bismillahirrahmanirrahim..

Ya Allah jika aku jatuh cinta, cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padaMu, agar bertambah kekuatanku untuk menyintaiMu..

Ya Muhaimin jika aku jatuh hati, izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut padaMu agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu…

Ya Rabbana jika aku jatuh hati, jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling daripada hatiMu..

Ya Rabbul Izzati jika aku rindu, rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid di jalanMu…

Ya Allah jika aku menikmati cinta kekasihMu, janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirMu..

Ya Allah jika aku jatuh hati pada kekasihMu, jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh dlm perjalanan panjang menyeru manusia kpdmu…

Ya Allah jika Kau halalkan aku merindui kekasihMu, jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepadaMu

Amin….

Tuesday, 21 October 2008

Iman yazid wa yankus?

Kepala rasa serabut..
Badan rasa sakit..
Hati rasa tak tenang..

Adakah ini tanda-tanda iman sedang lemah ataupun manusia memang ada limitations mereka?

-yang sedang confius-

Ya Rahman, kasihanilah diri ini.
Ya Ghaffur, maafkanlah kerana diri ini masih lemah.
Ya 'Alim, berilah petunjuk...

Dia (Nuh) berkata, "Ya Tuhanku, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu untuk memohon kepada-Mu sesuatu yang aku tidak mengetahui (hakikatnya). Kalau Engkau tidak mengampuni ku dan (tidak) menaruh belas kasihan kepadaku, niscaya aku termasuk orang yang rugi."(Hud:47)

Wednesday, 15 October 2008

4000 pounds

Entah….

Kali pertama saya melihat angka dalam akaun saya sebanyak itu adalah tatkala saya membeli hanzalah..

Sebab dia berharga GBP3200…

‘Kak, saya ternampak akaun dia, ada GBP 4000! Aiyooo… duit saya 4 angka pun tak sampai!’

Daie, manalah duit dia pernah tak negatif, ataupun kurang dari manusia lain.

Manalah nak sama…

Hidup kita dengan mereka…

Duit kita..

Pada duit minyak, pada duit train dan bas

Pada duit infak buat dakwah kita.

Pada duit belanja mad’u-mad’u kita.

Pada duit sedeqah-sedeqah lainnya.

Malahan duit travelling kita, adalah untuk dakwah. Sejak bilakah duit kita itu untuk berfoya-foya, berjalan sahaja-sahaja tanpa urusan dakwah?

Sejak bila adikku..

Di situlah ke mana duit kita pergi..

Dan seharusnya di situlah rasa syukur dan bangga kita..

Duit kita untuk menjadi laburan dakwah .. buat tuaian kita di akhirat kelak..

Di situ, ujian tawakal buat diri kita. Adakah benar kita merasakan rezeki kita di tangan Allah.. ataupun pada himpunan wang yang tak berusik, yang angkanya tampak besar, tapi tidak tahu bernilai disisiNya ataupun tak..

Yang nyata, kita tak pernah miskin dengan sikitnya duit kita, lantaran banyaknya dihabiskan buatNya.

Yang nyata, Allah takkan biarkan kita kebuluran, terlantar tidak bergerak ke mana-mana kerana tidak cukup duit untuk membayar tambang. Buat duitmu ke usrah, buat urusan dakwahmu..

Allah takkan biarkan kita adik.. Insyaallah. Selagi kita masih tsabat, dan benar-benar terikat dengan janjiNya..

Yang tidak tahu apakah ujian tatkala aku kaya,

Orang yang faqir pada Tuhannya…

http://muharikah.wordpress.com/

Sunday, 12 October 2008

Returning from a journey..

Alhamdulillah..

Minggu ini Allah sekali lagi beri kesempatan dan kekuatan untuk pergi berjumpa mereka. Mereka yang selalu sahaja bersemangat dan nakkan ilmu-ilmu Allah itu. Mereka juga menjadi pendorong padaku untuk terus gagah.

Dustalah kalau aku katakan aku tak penat dan aku tak risau. Sering kali juga hati ini rasa sunyi dan sedih kerana terpaksa berdikari dan bersendiri. Tapi selalu saja Allah kurniakan sesuatu untuk menceriakan hati ini. Untuk memujuk hati yang kadang-kadang terlupa sebentar akan niat dan tujuan perjalanan ini.

Selalunya aku akan ke sana menaiki keretapi. Tapi tadi balik dengan bus. Sangat murah berbanding keretapi tapi sakit badan. Meja pon tak ada untuk menulis. Susah kalau nak ulangkaji pelajaran. Teringat pulak kakak ku pernah pesan, "Kadang-kadang kita tak boleh selesa sangat. Bersusah-payah dan mengorbankan keselesaan diri juga sesuatu yang kita harus latih dalam tarbiyyah ini." Huhu.

Walaupun tak nampak laut kalau lalu jalan bus, tapi ladang2,hutan2 dan gunung-ganang yang menenangkan mata memandang menjadi temanku sepanjang perjalananku yang sepi. Sekarang dah musim luruh. Pokok2 mula bertukar warna. Ladang2 pon dah kuning. Best sangat. Tak putus-putus hati bertasbih memuji kebesaran Ilahi.





Tak khusyuk tadi nak belajar dalam bus. Asyik-asyik ekor mata memandang keluar tingkap bus. Curi-curi untuk menyaksikan kurniaan terindah Ilahi. Lambang kecintaan Allah SWT buat hamba-hambaNya. Terasa dekat sekali dengan si pencipta dan makhluk-makhluk lain yang sangat patuh pada perintahNya. Teringin sekali diri menjadi seperti 'Albab'. Orang-orang yang Allah gambarkan dalam surah Ali Imran ayat 190-191,
Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan pergantian malam dan siang terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi orang yang berakal, (yaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri, duduk atau dalam keadaan berbaring, dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata), "Ya Tuhan kami, tidaklah Engkau menciptakan semua ini sia-sia; Mahasuci Engkau, lindungilah kami dari azab neraka."

Walaupun banyak pengorbanan yang perlu dilakukan, tapi tiada tolok bandingnya dengan kepuasan dan semangat yang Allah sering bekalkan setiap kali pulang daripada perjalanan yang panjang ini..

Terima kasih Ya Rahman. Tanamkanlah keyakinan dalam diri ini yang hanya dengan taqwa dan tawakkal, tiada apa yang perlu aku risaukan,takut dan sedih. Allahualam.

What to say upon returning from a journey:-
None has the right to be worshipped but Allah alone, Who has no partner. His is the dominion and His is the praise, and He is Able to do all things. We return repentant to our Lord, worshipping our Lord, and praising our Lord. He fulfilled His promise, He aided His slave, and He alone defeated the Confederates. (Bukhari & Muslim)

Ameen..Ameen..

Kenapa perlu risau?

Dalam Perang Tabuk, Rasulullah S.A.W. telah meminta kepada sekelian kaum Muslimin agar mengorbankan hartanya pada jalan Allah. Saiyidina Umar Al- Khattab mendermakan separuh daripada hartanya. Tiba-tiba datanglah Saiyidina Abu Bakar R.A. membawa seluruh harta bendanya lalu meletakkannya di antara dua tangan baginda Rasul. Melihat banyaknya harta yang dibawa oleh Saiyidina Abu Bakar R.A., bagi tujuan jihad itu maka Rasulullah S.A.W. menjadi terkejut lalu berkata kepadanya:

"Hai sahabatku yang budiman, kalau sudah semua hanta bendamu kau korbankan apa lagi yang akan engkau tinggalkan buat anak-anak dan isterimu?

Pertanyaan Rasulullah S.A.W. itu dijawab oleh Saiyidina Abu Bakar Al-Siddiq dengan tenang sambil tersenyum, ujarnya. "Saya tinggalkan buat mereka Allah dan RasulNya."

Airmata mengalir mengenangkan iman diri ini yang tak setanding langsung dengan sahabat2...

Tak tahu kenapa akhir-akhir ini hati selalu sahaja rungsing. Risau pada benda-benda duniawi yang sementara. Takut duit tak mencukupi. Takut tak cukup masa untuk belajar. Takut bila dah penat tak boleh nak fokus. Tapi yang paling memeningkan otak adalah isu kewangan.

Betapa hebatnya tawakkal Abu Bakar dikala menyerahkan seluruh harta yang dimilikinya. Cukuplah hanya Allah dan RasulNya. Kenapa sukar untuk hati ini berbuat demikian? Bukankah hati ini pernah suatu ketika dulu sangat yakin dengan janji Allah,

"Barangsiapa bertaqwa kepada Allah nescaya Dia akan membukakan jalan keluar baginya, dan Dia memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. Dan barangsiapa bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sungguh, Allah telah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu."(At-Talaq:2-3)

Cukuplah dengan kalam ini untuk menjadikan hatimu tenteram kembali wahai jiwa yang sering lupa..

Ataukah diri ini masih lagi belum mempunyai keimanan yang mantap sehingga mampu menghilangkan walau sekelumit keraguan di dalam hati seperti orang-orang Badui yang mengakui tentang keimanan mereka lantas Rasulullah membalas dengan mengatakan,

"Kalian belum beriman! tetapi katakanlah, "Kami telah tunduk!" kerana iman itu belum masuk ke dalam hatimu" (Al-Hujurat: 15)

Rasulullah S.A.W bersabda,

"Iman itu bukan angan-angan dan hiasan. Ia adalah sesuatu yang bersemayam di dalam hati dan dibenarkan oleh amal perbuatan."

Ya 'Alim, di manakah tahap imanku di sisiMu berbanding kekasih-kekasihMu yang lain..?


Friday, 10 October 2008

solat yg bermaya dan menghidupkan..


Petikan dari : Menghidupkan hati dgn solat – Musthafa masyhur

Penyembahan hakiki kpd Allah ta’ala, keikhlasan dan ketundukan kepadaNya bisa direalisasikan dgn solat yang khusyuk. Dengan solat, musolli(org yg solat) minta pertolongan kpd Allah ta’ala dan memohon petunjuk ke jalan lurus. Dan tentu Allah Yang Mahakaya dan Mahamulia mengabulkan doanya, menganugerahinya cahaya petunjuk, rahmat dan ketenteraman.
Solat itu wahana paling baik utk memperbaiki jiwa, mereformasi hati, dan meluruskan akhlak. Bagi musolli, solat tak ubahnya seperti tali kukuh, tempat ia berpegangan. Baginya, solat itu ibarat ubat luka, atau tempat aman bagi org yang lemah, atau senjata bagi org yg x bersenjata. Dia bisa meminta pertolongan dgn solat dalam menghadapi musibah zaman, tekann orang, dan kezaliman org2 zalim. Betapa tidak, Allah berfirman,
Hai orang orang yang beriman, mintalah pertolongan dgn sabar dan solat, sesungguhnya Allah beserta orang orang yang sabar (2:153)
Jika menghadapi masalah pelik, Rasulullah saw merujuk kpd solat. Sebab, dgn ruku’ dan sujud yang khusyuk ketika solat, musolli merasa dekat dgn Allah swb dan merasakan kesertaanNya dengan dirinya. Ia juga merasa berlindung pada tiang kukuh. Lalu, ia merasa aman, tenteram, percaya diri, dan yakin. Kepasrahan kpd Allah ta’ala jug aterjadi dgn sempurna. Juga sabar atas musibah dan reda dgn takdir. Perjanjian dgnNya utk setia dan jujur dapat diperbaharui. Harapan besar akan dukungan dan pertolonganNya kpd hamba hambaNya yang berima aktivis yang jujur, juga semakin besar
Selain itu, solat menyucikan jiwa dari perilaku perilaku buruk. Terutaman perilaku yang biasanya menyerang orang orang materialistic, dunia menjadi obsesi tertinggi mereka dan tujuan ilmu mereka, serta mereka tidak peduli dgn spiritual mereka. Contohnya apa yang diisyaratkan ayat2 berikut ini : (Al-Maarij)
19. Sesungguhnya manusia itu dijadikan bertabiat resah gelisah (lagi bakhil kedekut); -
20. apabila ia ditimpa kesusahan, Dia sangat resah gelisah;
21. dan apabila ia beroleh kesenangan, ia sangat bakhil kedekut;
22. kecuali orang-orang Yang mengerjakan sembahyang -
23. Iaitu mereka Yang tetap mengerjakan sembahyangnya;
24. dan mereka (yang menentukan bahagian) pada harta-hartanya, menjadi hak Yang termaklum -
25. bagi orang miskin Yang meminta dan orang miskin Yang menahan diri (daripada meminta);
26. dan mereka Yang percayakan hari Pembalasan (dengan mengerjakan amal-amal Yang soleh sebagai buktinya);
27. dan mereka Yang cemas takut daripada ditimpa azab Tuhannya, -
28. kerana Sesungguhnya azab Tuhan mereka, tidak patut (bagi seseorangpun) merasa aman terhadapnya;
29. dan mereka Yang menjaga kehormatannya, -
30. kecuali kepada isterinya atau kepada hambaNya, maka Sesungguhnya mereka tidak tercela;
31. kemudian sesiapa Yang mengingini selain dari Yang demikian, maka merekalah orang-orang Yang melampaui batas;
32. dan mereka Yang menjaga amanah dan janjinya;
33. dan mereka Yang memberikan keterangan Dengan benar lagi adil (semasa mereka menjadi saksi);
34. dan mereka Yang tetap memelihara sembahyangnya;
dan Allah ta’ala berfirman
29:45. bacalah serta Ikutlah (Wahai Muhammad) akan apa Yang diwahyukan kepadamu dari Al-Quran, dan dirikanlah sembahyang (dengan tekun); Sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan Yang keji dan mungkar; dan Sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya); dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa Yang kamu kerjakan.
Setelah tamat mengerjakan satu solat, musolli merasa baru saja berdiri di depan Allah ta’ala, guna minta petunjuk ke jalan lurus,dgn tunduk dan khusyuk. Dan tidak lama setelah itu, ia sudah di ambang solat berikutnya, guna berdiri lagi didepan Allah ta’ala dgn tunduk dan khusyuk. Kerana itu, ia tidak pantas lupa pada Allah ta’ala diantara keua solat tersebut atau lalai, tidak zikir kepadaNya. Tentu,dia juga tidak senang bermaksiat kepadaNya. Begitulah orang yang mengerjakan solat dgn konsisten itu selalu berada dalam ‘pengaruh’ solat dan tidak jauh darinya.

Tuesday, 30 September 2008

Ia telah pergi~

Cepat sangat rasa ia berlalu tahun nie. Pejam celik pejam celik, Syawal pon tiba. Alhamdulillah, tahun nie rase different experience skit daripada tahun lepas. Rase mcm masuk Amazing Race. So many things to do and to achieve in a little period of time. Tapi Allah tue Maha Penyayang. Dia selalu je dengar doa dan kehendak hambaNya. Dia banyak mudahkan. AlhamdulillahX3..

Sekarang masanya untuk kite muhasabah balik amalan2 dan ibadah2 kita masa bulan Ramadhan lepas. Apa kekurangan dan kelebihan dan apa yang boleh di improvekan lagi. Sentiasa muhasabah. Itulah cara nak mencapai ketaqwaan kan?

Walaupun agak sayu melepaskan Ramadhan pergi, tapi hati tetap berbunga sebab banyak benda yang dah achieved masa Ramadhan lepas, dengan izin Allah. Hope it will be a motivation for me to become even better and try harder to achive His blessings. Selepas mencapai sesuatu kejayaan, Allah ajar kita untuk sentiasa bertahmid dan lebih2 lagi beristighfar sebab dalam menghadapi ujian dan apabila berada dalam 'peperangan' sebelum mencapai kemenangan, mungkin banyak perasaan dan benda2 yang tak sepatutnya kita buat tanpa kita sedari. Allah ada ceritakan dalam surah An-Nasr.

Sama-samalah kita semua berdoa agar tapak2 semaian subur yang sudah kita sediakan berserta benih2 berkualiti dengan penjagaan rapi yang penuh ikhlas dan khusyuk sepanjang Ramdhan lepas akan mengeluarkan bunga dan buah taqwa untuk keperluan kita sepanjang tahun sehingga Ramadhan akan kembali lagi. Allahualam...

Selamat hari raya.. Maaf dipohon sekiranya ada silap dan salah..

p/s: Tanpa diduga-duga Allah datangkan ayah dalam mimpi pada malam raya pertama. SubhanAllah, sangat best perasaan tue. Hilang rindu di hati. Thank you Allah =)

Monday, 29 September 2008

The Lost..

Sunday, September 14, 2008


Puteriku Siti Hajar - Permata Hati Ayah Dalam Kenangan


Hati mana tak akan pilu apabila anak tersayang diambil di kala kasih sayang sedia terbelai. Perasaan mana tidak hiba apabila permata hati dirampas ketika dalam dakapan mesra. Emosi mana yang tidak terganggu apabila insan harapan ghaib dalam sekelip mata. Mungkin rintihan ini dek kerana “emotional outburst” yang melulu dan tidak terkawal. Tetapi hakikatnya itulah perasaan seorang ayah yang kehilangan anak tercinta ……



Tanggal Isnin 8 September 2008, di kala umat Islam sedang asyik mengerjakan solat sunat Tarawih, puteriku Siti Hajar dalam diam-diam dijemput menemui PenciptaNya. Umurnya yang baru menempuh 23 tahun, pelajar tahun 1 UIA di dalam bidang Bahasa Arab dan memiliki tubuh badan yang sihat bukanlah merupakan alasan untuk memanjangkan usianya. Saat dan ketika puteriku dah sampai, dan sebagaimana janji Allah swt, 1 saat pun tidak akan ditangguhkan apabila ajal dah tiba. Aku pasrah kepada ketentuan Ilahi …….



Kakak, begitulah ia membahasakan dirinya, tidak pernah sakit lebih daripada 2 hari lamanya sebelum ini. Itu pun jarang berlaku. Kakak seorang yang sihat dan aktif di dalam kerja-kerja mengajak manusia kepada Allah dan pelajaran. Secara tiba-tiba Kakak terkena sakit ruam di seluruh badan lebih kurang sebulan yang lalu. Aku ubati Kakak sebagaimana biasa. Ruamnya sembuh tetapi sendi-sendi kakinya pula rasa sengal dan sakit. Ujian darah di SJMC menunjukkan Kakak mengidap “Rheumatoid Athritis” yakni radang sendi di peringkat awal. Menurut doktor yang mana juga aku persetujui, ia hanya kecil, mudah sembuh dan tidak merbahaya. Kakak mengambil ubat-ubatan secara alopati, homeopati dan juga rawatan secara Islam. Hasilnya Kakak hampir sembuh 2 minggu kemudian. Apa yang peliknya, kebiasaan manusia apabila penyakitnya makin sembuh maka tahap kecergasannya pun semakin meningkat. Tetapi tidak dengan Kakak. Kecergasannya semakin menurun walaupun penyakitnya semakin sembuh. Ini yang membingungkanku dan semua orang ……



Lebihkurang 1 minggu yang lepas, Kakak tiba-tiba demam. Demam biasa saja, suhu tinggi sikit dan diiringi dengan batuk dan cirit-birit. Walaubagaimana pun keadaannya tidaklah begitu membimbangkan, musim demamlah katakan …..



Hari Isnin, ketika aku sibuk bersiap untuk ke tempat kerja pada sebelah pagi, isteriku memaklumkan bahawa Kakak merasa sedikit penat hari itu. Aku jenguki Kakak dan mendapati ia sedang berbaring relaks. “Nampak biasa saja,” bisik hati ku lantas bergegas ke tempat kerja. Di sekitar pukul 6.30 petang aku pulang dari kerja dan terus menjenguk Kakak. Pelik hari tu kerana Kakak tidak berbaring di biliknya sebaliknya memilih berada di bilik tetamu. Sebaik aku masuk, terpandang keadaan penat Kakak yang agak melampau sehinggakan kepala dan tangannya tergoyang-goyang di luar kawalan. “Ini sangat serius,” bentak hatiku. Saya cadangkan kepada Kakak supaya kita ke klinik tetapi Kakak menolak dengan lembut. “Kakak tak taulah ayah, Kakak penat betul hari ini. Boleh tak esok saja kita pergi klinik?”,ujarnya dengan nada yang amat memilukan. Hatiku bagai disiat-siat melihat keadaan Kakak. Aku angguk kepala tanda setuju. Aku duduk di sisinya lantas memegang dan mengusap tangan dan muka Kakak. Suhu badan normal, sendi-sendinya pun sudah tidak sakit lagi dan batuknya pun telah ghaib entah ke mana. Kakak berkata ia semakin sihat. Peluhnya keluar mencurah-curah dan ia berselera sekali makan. Walaupun ketika aku amati wajahnya dalam-dalam kelihatan seolah-olah ia seperti nazak tetapi aku cuba nafikan hakikat ini kerana keadaan fizikalnya tampak semakin baik. Baru aku sedari kemudian bahawa Kakak bukan penat biasa tetapi nyawanya semakin pendek dek ditarik perlahan-lahan oleh Malikul-Maut.Aku berbual-bual mesra dengan Kakak sambil ia memegang erat tangan ku. Apabila aku menarik tangan untuk pergi bersiap berbuka puasa, Kakak merayu supaya aku tunggu sekejap lagi bersamanya. Aku berjanji akan kembali menemani Kakak selepas berbuka puasa di masjid. Sekembali aku dari masjid aku dapati Kakak semakin ok, siap senyum lagi dan meminta ayah pergi bertarawih ke masjid. Dia dah sembuh, katanya. Aku pergi bertarawih dengan agak ceria apabila mendengar pengakuan Kakak. Telepon bimbit pun tidak “bervibrate” ketika solat bermakna semua ok di rumah.Ketika aku berada 100 meter dari rumah waktu pulang bertarawih, tiba-tiba telepon bimbit berbunyi. “Cepat bang anak kita tak mahu bangun!”, jerit isteriku. Menurut isteriku kemudiannya, selepas aku ke masjid, Kakak minta nak solat segera selepas azan Isya. Selesai solat ia meminta kebenaran maknya untuk berbaring relaks buat seketika. Maknya pun bersetuju dan membiarkan Kakak berbaring sambil ia sendiri menunaikan solat tarawih berhampiran dengan Kakak. Selesai solat witir isteriku berpaling ke belakang dan mendapati Kakak sedang berbaring tidak bergerak-gerak. Ia lantas cuba membangunkannya tetapi Kakak tetap membisu…..



Aku periksa nadinya, cuba mengesan bunyi nafas dan degupan jantungnya, tapi tiada. Aku cuba lakukan CPR, dan sebaik saja aku tiup di mulutnya udara mudah saja sampai ke paru-paru seolah-olah aku sedang meniup melalui straw ke dalam belon. Ini membuktikan bahawa Kakak sudah pergi, pergi selama-lamanya …..



Aku tidak mahu menghampakan isteriku. Lantas aku ajak abang ipar ku untuk mengangkat Kakak ke dalam kereta dan segera menuju ke pusat perubatan berhampiran. Sebaik tiba di pusat perubatan berkenaan, doktor di bahagian kecemasan hanya mengambil masa 10 minit untuk mengesahkan apa yang kami amat takuti, yang Kakak telah pun meninggalkan kita lebih setengah jam yang lalu. Air mata semua berguguran tak tertahan-tahan lagi. Aku cuba gagahi bertahan. Sebagai ayah aku kena pujuk ahli keluarga lain. Bagaimana dapat aku lakukan tugas ini jika aku turut sama terheret di dalam pesta air mata. Berterusan doaku semoga aku diberi kekuatan untuk menghadapi ujian yang amat hebat ini. Alhamdulillah makbul …..



Doktor tidak tahu nak tulis kematian mengejut ini disebabkan oleh penyakit apa. Umur muda dan tidak ada sejarah sebarang penyakit merbahaya. Dia meminta saya bersetuju dihantar ke hospital kerajaan untuk dibedahsiasat. Aku merayu dan merayu supaya jenazah puteriku tidak disiksa begitu rupa. Berkat doa dan pertolongan semua, sekali lagi Allah swt makbulkan doaku. Jenazah Kakak sedia untuk dibawa pulang ke rumah. Di saat itu pusat perubatan sudah dibanjiri oleh saudara dan rakan yang datang untuk berkongsi sedih. Di sekitar 1.30 pagi, jenazah Kakak sudah ada di rumah menunggu esok untuk dikebumikan. Ayah dan makku di kampong sudah luluh di dalam tangisan hiba. Mereka segera bertolak dari Perlis untuk bersama berkabung bersama keluargaku. Rakan taulan dan saudara mara tidak putus-putus berkunjung ke rumah ku sehingga ke subuh. Pukul 11 pagi Kakak dimandi, dikapan dan disolat jenazah (yang aku imami) sebaik saja selesai solat zohor. Menurut sorang Pak Aji yang tinggal berdekatan masjid mengakui bahawa ini adalah sejarah kehadiran paling ramai makmum bersolat jenazah sejak masjid ini mula dibuka. Rezekimu Kakak ……



Kakak selamat dikebumikan di Seksyen 21, Shah Alam sekitar jam 3.00 petang. Ayahku sendiri yang membuat tazkirah dan doa selepas selesai upacara pengkebumian. Kami sekeluarga pulang, pasrah kepada ketentuan Ilahi bahawa Kakak telah pergi buat selama-lamanya menemui allah rabbuljalil.Ramai teman bertanya bagaimana aku boleh begitu “cool” menghadapi saat-saat kematian puteri sulong tercinta. Jawapannya mudah, kerana kekuatan yang Allah beri kepada ku. Kakak pergi dalam keadaan yang paling baik yang boleh kita minta. Ia anak yang sentiasa patuh kepada ibubapa, berakhlak mulia, sentiasa menjaga kehormatan diri dan ibadat. Malah ketika berbaring, lidahnya tidak lekang membaca Al-Qur’an dan berwirid. Kakak adalah insan yang mudah bertolak ansur dalam bab keduniaan. Jawapannya sentiasa,”Ikut suka hati ayah …..”.



Walaubagaimanapun, Kakak begitu tegas dalam bab agama. Berapa kali bapa saudaranya ditegur kerana masih merokok. Kakak diberi pendidikan agama sejak kecil sehingga di Universiti, samada di sekolah atau di rumah. Kakak seorang yang rajin di dalm kerja-kerja mengajak manusia kepada Allah dan memang memiliki jiwa pemimpin. Kehadiran ramai temannya dari UIA membuktikan hakikat ini. Di samping itu Kakak sangat cemerlang di dalam pelajarannya. Beberapa hari selepas meninggal dunia, kami menerima sepucuk surat daripada UIA memaklumkan Kakak tersenarai di dalam Senarai Dekan kerana kecemerlangan akademiknya. Saya menyaksikan sendiri banyak tanda-tanda kurniaan Allah kepada Kakak. Bilik tempat Kakak meninggal dunia harum semerbak bau bunga-bungaan (sehingga ke hari ini) walaupun kita tak pernah bawa masuk sekuntum bunga pun ke dalam rumah. Waktu dimandi jenazahnya oleh maknya tak ada sedikit najis apa pun keluar darinya. Wajahnya puteh berseri-seri, lembut ayu dan tersenyum seolah-olah seperti sedang tidur. Kombinasi semua ini dan banyak lagi memberikan seribu alasan untuk kami lebih gembira daripada bersedih di atas pemergiannya. Namun sebagai ayah, kehilangan Kakak tetap dirasai dan dirindui. Kakak telah membawa bersama secebis hati ayah yang tak mungkin dapat ayah perolehi kembali di dunia ini. Ayah sayang kepada Kakak dunia hingga ke akhirat ……..



Anak Bapa: Moga Allah cucuri ruh Kakak dan ditempatkan di kalangan orang yang solihin …….



_________________________________________________________________



For an instant, deeply down my heart I was really hoping it was me....



I don't know her. Someone emailed this entry. Tapi, rase sangat dekat. Macam dah kenal lama. Rasa macam sisters sendiri and i'm sure she's one. I felt the lost so much. Couldn't imagine the feeling of her family right now. Ya Rabb, berikanlah mereka kekuatan..



Sangat sayu bila baca entry nie. MasyaAllah, seorang insan yang sangat istimewa. I'm sure she was a great person and have done alot for Islam.



Sis, sekarang masanya untuk awak berehat. Sebenar-benarnya kerehatan yang Allah dah janjikan untuk hambaNya yang dah banyak berkorban di dunia ini. Berbahagialah disampingNya. Tunggu saya kat sana yer?



Semoga roh arwah dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan hamba-hamba ynag sangat dekat denganNya~



p/s buat diri yang sering lalai: Kalau nak jadi macam arwah saya kenalah kerja kuat lagi. My time is not up yet. Mungkin banyak lagi benda yang harus diselesaikan. I'm sure He has better plans for me. Allahualam ..



-yang masih sedih kalau teringatkan kisah arwah-

Tuesday, 16 September 2008

"Then, He will not neglect us"

Subhanallah..

A very good entry by Dr. Nik Munirah Nasir aka kak nikmun Sheffield..

Satu contoh pergantungan yg sgt hebat yg ditunjukkan oleh Siti Hajar..cube kite reflect and muhasabah balik, mcm mane keadaan kite bile diuji dengan ujian yg kecil shj drpd Allah?

Astaghfirullah...moga bermanfaat..

A snapshot into the past, from the narration of Ibn 'Abbas:

Abraham brought her and her son Ishmael, while she was suckling him, to place near the Ka'ba under a tree on the spot of Zam Zam, at the highest place in the mosque. During those days there was nobody in Mecca, nor was there any water so he made them sit over there and placed near them a leather bag containing some dates and a small water-skin containing some water and set out homeward. Ishmael's mother followed him saying, "O Abraham! Where are you going, leaving us in this valley where there is no person whose company we may enjoy, nor is there anything?" She repeated that to him many times, but he did not look back at her. Then she asked him: 'Has Allah ordered you to do so?" He said, "Yes" She said, "Then He will not neglect us," and returned while Abraham proceeded onwards.

Stop right there. What did she say? Is she for real?

Let's zoom the camera to this particular scene. Here we have this fairly young mother who is still nursing her small child and out of the blue, her husband said, "Let's go for a 'vacation'." And of course, back then they don't have the comforts of cheap flights or even a petrol powered car with air conditioner. And traveling through the desert…there is no 'Welcome Break' or MOTO services every 5 miles or so for coffee and or trips to the toilet. No AA or RAC to call if the camel breaks down. Really harsh condition, especially if you are traveling with a small child.

And suddenly her husband just left them in the middle of nowhere, with just a small supply of dates or water and moved on. Nope, there is no Premier Inn or Travelodge in the middle of the desert back then. Its just THEM, with a meager supply of dates and water. And she is just a woman. Still breastfeeding her child. Tired after a long long journey. Her husband didn't say exactly when he is coming back. Is he even coming back? Ever? How long will she be staying there? What will she do? Who is going to take care of her? The child? Where to get water? Or food? Is it safe to be out here on her own? will there be wolves lurking about?

And what is it did she say again? 'Has Allah ordered you to do so?" "Then He will not neglect us," Such conviction. Such confidence. Such FAITH.

Amazing.

Each one of us has been in what we can say as 'The Siti Hajar Moment'. Those times when you are faced with a difficult situation, or struggling to cope with something that seemed very heavy to bear, or when things went wrong, or things did not go as plan... basically anything, that puts you off the track. Anything that sorts of like punched you in the stomach and leaves you catching your breath as you lay crumpled on the floor, wondering what did you do to deserve this.

Usual reaction was to get upset about it, which is human. As we see how Siti Hajar reacted initially, she questioned her husband repeatedly. Why, why? Are you seriously leaving us here? Here in this barren land where not even an ant at sight? Why, why?

But the minute she realized that this is from Allah, and her husband confirmed it, her heart became firm and calm. Surely if Allah has willed for this to happen, then He will provide the way to get through this. He will, no doubt, show them the way to handle this situation. He will help them cope with this. He will not leave them. He is with them.

However, this realization did not make her completely useless. Even though she is confident Allah will not leave them, she did not just sit there and wait for things to magically appear. Instead, she still worked hard to find a source for water. From one mountain (As Safa) to the other mountain (al Marwa) she ran not just one round, but seven! If that is not hard work, I don't know what is.

Indirectly she has provided us a general framework of how to deal when faced with all the 'Siti Hajar Moments' in our lives. To get upset/worried initially as a reaction is only human, but you have to then realize that if Allah has ordained for it to happen to you, then He will not leave you to it on your own. He will help and provide for you somehow, maybe sometimes in ways that we don't even realize. However, you still need to put in some effort as well yourself, to balance your side of the equation.

So the next time that you find yourself in a sticky situation, remember the words of Siti Hajar, and put yourself briefly in her shoes:

" Has Allah ordained for this to happen to me? Well then, He will not neglect me. He will help me..."

Saturday, 6 September 2008

La Tas'aluni

by Muhammad al-Husayyan

(Bahasa Malaysia translation..tak reti bhs arab..*sad*)
Jangan tanyakan aku tentang hidupku
Ia adalah sebuah rahsia kehidupan
Ia adalah anugerah
Ia adalah ujian
Ia adalah dunia yang penuh dgn cita2

Aku telah menjualnya kpd Allah
Kemudian aku berjalan dalam barisan para pembawa petunjuk
Jalan hidupku adalah Al-Quran, pedang dan ujian
Allah telah memberkatinya
dan para Nabi terdahulu telah melaluinya
Para syuhada telah menyirami jalan ini dgn darah mereka
Maka jadilah ia taman indah yg dikelilingi cahaya

Sedangkan penghujung perjalanankan ku adalah apa yang meredhakan Allah
dan apa yang diinginkanNya
Keuntungan dgn kemenangan nyata
Atau kesyahidan dan keabadian
Jika engkau telah berada di muka bumi
Dan engkau tahu bahawa umurmu terbatas
Maka jadilah pahlawan dan pembawa petunjuk
Jika tidak alangkah buruknya kewujudanmu


SubhanAllah..A perfect song to summarise want I really2 want in life. My hopes. My dreams.
O Allah, hopefully it's a dream that soon will turn into reality...

Soo, no more fooling around! It's time to work n work really hard. As the price of Jannah is not cheap..

Well, who amongst you that are up for the challenge?You are most welcome to join me in my rough and long journey towards the end. I can promise you it's going to be a happy ending.
Bi iznillah.. Jom~

p/s-tak reti nak upload lagu nie kat sini..huhu..boleh cari kat youtube..

Saturday, 23 August 2008

Do we still have time?

Do we still have time?

Bismillah..

"15 hari lagi di Malaysia.."

Gulpp~ Terkesima seketika bila terlihat status ukhti di YM. Ukht itu akan pulang pada 7 h/b. Flight ku pada 11 h/b. Tak banyak bezanya. Hanya 4 hari. Apa yang dapat ku buat dalam masa 4 hari?! Ya Allah, masa ku tidak banyak lagi di sini. Jazakillah ukhti. Kerana dalam tak sedar kau mengejutkan aku yang terlena seketika.

Aku muhasabah kembali. Apa yang dah aku dapat? Lebih2 lagi apa yang dah aku lakukan?! Matlamat yang nak di capai pada cuti kali ini masih banyak yang tak selesai. Usaha ku macam mane? Huhu. Sangat menyedihkan....

Mengikut perkiraan ada dalam 18 hari lagi. Hmm banyak juga. Kalau aku maximisekan sepenuh waktu, I could make wonders! Bi iznillah. Kadang2 aku keliru. Adakah perlu untuk aku mempunyai harapan yang menggunung tinggi? Atau hanya perlu sekadarnya sbb takut tak terkejar cita2 yang melangit?

Alhamdulillah, masa KIBAR ustaz 'Atif buat tafsir surah Yusuf. Sangat menarik. Tak ↑pernah ku lihat ayat2 cinta ini daripada sudut yang disampaikan ustaz. Ia berhubung mimpi dan impian seorang nabi.

4. (Ingatlah), ketika Yusuf berkata kepada ayahnya, "Wahai Ayahku! Sungguh, aku (bermimpi) melihat sebelas bintang, matahari dan bulan; ku lihat semuanya bersujud kepadaku"

Kalau kita ada mimpi yang baik, ia boleh menjadi sumber inspirasi kepada kita. Impian yang kita nak capai haruslah sesuatu yang jelas dan spesifik, benda yang dapat diukur. Lihat betapa terperincinya apa yang disampaikan nabi Yusuf kepada ayahnya; sebelas bintang, 1 matahari dan 1 bulan. Dan sesuatu impian kita belum cukup kuat selagi kita tak termimpi-mimpikan benda tu.

5. Dia (ayahnya) berkata, "Wahai anakku! Janganlah engkau ceritakan mimpimu kepada saudara-saudaramu, mereka akan membuat tipu daya (untuk membinasakan) mu. Sungguh, setan itu musuh yang jelas bagi manusia."

Jika kita ada impian, seeloknya kita beritahu kepada seseorang. Seperti nabi Yusof kepada ayahnya yang juga murabbinya. Supaya orang ini sentiasa dapat guide dan tolong kita. Dan janganlah bercerita tentang impian kita pada orang2 yang kita rasa ada niat tak baik dan akan menghalang kita daripada mencapai impian tu. Dan ingatlah, sekiranya kita impikan benda yang besar, pasti ada halangan. Itu memang kita kene expect dari mula kita set impian tu. Never expect its going to be a smooth sail in the deep ocean.

So, apa impian kita??

Aku tak pandai nak impikan yang besar2 dan yang jauh2. Mungkin belum lagi. Buat masa sekarang, apa yang aku boleh impikan dan paling penting yang boleh dicapai b4 balik UK??

*Thinking*

Banyak benda boleh buat lagi! Jangan berputus asa ya walau tinggal sehari? Cuba bayangkan kalau Allah berkati setiap saat yang masih berbaki. InsyaAllah, banyak kerja boleh selesaikan.

Semoga Allah memberkati dan memudahkan kita semua utk mencapai apa yang diimpikan~







Monday, 11 August 2008

Tanda-tanda menunjukkan iman sedang lemah..

1. Ketika Anda sedang melakukan kedurhakaan atau dosa. Hati-hatilah! Sebab, perbuatan dosa jika dilakukan berkali-kali akan menjadi kebiasaan. Jika sudah menjadi kebiasaan, maka segala keburukan dosa akan hilang dari penglihatan Anda. Akibatnya, Anda akan berani melakukan perbuatan durhaka dan dosa secara terang-terangan.

Rasulullah saw. bersabda, "Tidak ada pezina yang di saat berzina dalam keadaan beriman. Tidak ada pencuri yang si saat mencuri dalam keadaan beriman. Begitu pula tidak ada peminum arak di saat meminum dalam keadaan beriman." (Bukhari, hadits nomor 2295 dan Muslim, hadits nomor 86)

2. Ketika hati Anda terasa begitu keras dan kaku. Sampai-sampai menyaksikan orang mati terkujur kaku pun tidak bisa menasihati dan memperlunak hati Anda. Bahkan, ketika ikut mengangkat si mayit dan menguruknya dengan tanah. Hati-hatilah! Jangan sampai Anda masuk ke dalam ayat ini, "Kemudian setelah itu hatimu menjadi keras seperti batu, bahkan lebih keras lagi." (Al-Baqarah: 74)

3. Ketika Anda tidak tekun dalam beribadah. Tidak khusyuk dalam shalat. Tidak menyimak dalam membaca Al-Qur'an. Melamun dalam doa. Semua dilakukan sebagai rutinitas dan refleksi hafal karena kebiasaan saja. Tidak berkonsentrasi sama sekali. Beribadah tanpa ruh. Ketahuilah! Rasulullah saw. berkata, "Tidak akan diterima doa dari hati yang lalai dan main-main." (Tirmidzi, hadits nomor 3479)

4. Ketika Anda terasas malas untuk melakukan ketaatan dan ibadah. Bahkan, meremehkannya. Tidak memperhatikan shalat di awal waktu. Mengerjakan shalat ketika injury time, waktu shalat sudah mau habis. Menunda-nunda pergi haji padahal kesehatan, waktu, dan biaya ada. Menunda-nunda pergi shalat Jum'at dan lebih suka barisan shalat yang paling belakang. Waspadalah jika Anda berprinsip, datang paling belakangan, pulang paling duluan. Ketahuilah, Rasulullah saw. bersabda, "Masih ada saja segolongan orang yang menunda-nunda mengikuti shaff pertama, sehingga Allah pun menunda keberadaan mereka di dalam neraka." (Abu Daud, hadits nomor 679)

Allah swt. menyebut sifat malas seperti itu sebagai sifat orang-orang munafik. "Dan, apabila mereka berdiri untuk shalat, mereka berdiri dengan malas."

5. Ketika hati Anda tidak merasa lapang. Dada terasa sesak, perangai berubah, merasa sumpek dengan tingkah laku orang di sekitar Anda. Suka memperkarakan hal-hal kecil lagi remeh-temeh. Ketahuilah, Rasulullah saw. berkata, "Iman itu adalah kesabaran dan kelapangan hati." (As-Silsilah Ash-Shahihah, nomor 554)

6. Ketika Anda tidak tersentuh oleh kandungan ayat-ayat Al-Qur'an. Tidak bergembira ayat-ayat yang berisi janji-janji Allah. Tidak takut dengan ayat-ayat ancaman. Tidak sigap kala mendengar ayat-ayat perintah. Biasa saja saat membaca ayat-ayat pensifatan kiamat dan neraka. Hati-hatilah, jika Anda merasa bosan dan malas untuk mendengarkan atau membaca Al-Qur'an. Jangan sampai Anda membuka mushhaf, tapi di saat yang sama melalaikan isinya.

Ketahuilah, Allah swt. berfirman, "Sesungguhnya orang-orang yang beriman ialah mereka yang bila disebut nama Allah gemetarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayat-Nya bertambahlah iman mereka (karenanya), dan hanya kepada Tuhanlah mereka bertawakkal. " (Al-Anfal:2)

7. Ketika Anda melalaikan Allah dalam hal berdzikir dan berdoa kepada-Nya. Sehingga Anda merasa berdzikir adalah pekerjaan yang paling berat. Jika mengangkat tangan untuk berdoa, secepat itu pula Anda menangkupkan tangan dan menyudahinya. Hati-hatilah! Jika hal ini telah menjadi karakter Anda. Sebab, Allah telah mensifati orang-orang munafik dengan firman-Nya, "Dan, mereka tidak menyebut Allah kecuali hanya sedikit sekali." (An-Nisa:142)

8. Ketika Anda tidak merasa marah ketika menyaksikan dengan mata kepala sendiri pelanggaran terhadap hal-hal yang diharamkan Allah. Ghirah Anda padam. Anggota tubuh Anda tidak tergerak untuk melakukan nahyi munkar. Bahkan, raut muka Anda pun tidak berubah sama sekali.

Ingatlah, pesan Rasulullah saw. ini, "Barangsiapa di antara kalian yang melihat kemungkaran, maka hendaklah ia mengubah kemungkaran itu dengan tangannya. Jika tidak mampu, maka dengan lisannya. Kalau tidak sanggup, maka dengan hatinya, dan ini adalah selemah-lemahnya iman." (Bukhari, hadits nomor 903 dan Muslim, hadits nomor 70)

9. Ketika Anda gila hormat dan suka publikasi. Gila kedudukan, ngebet tampil sebagai pemimpin tanpa dibarengi kemampuan dan tanggung jawab. Suka menyuruh orang lain berdiri ketika dia datang, hanya untuk mengenyangkan jiwa yang sakit karena begitu gandrung diagung-agungkan orang. Narsis banget!

Allah berfirman, "Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia (karena sombong) dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri." (Luqman:18)

"Jika kamu sekalian menghendaki, akan kukabarkan kepadamu tentang kepemimpinan dan apa kepemimpinan itu. Pada awalnya ia adalah cela, keduanya ia adalah penyesalan, dan ketiganya ia adalah azab hati kiamat, kecuali orang yang adil." (Shahihul Jami, 1420).

Untuk orang yang tidak tahu malu seperti ini, perlu diingatkan sabda Rasulullah saw. yang berbunyi, "Iman mempunyai tujuh puluh lebih, atau enam puluh lebih cabang. Yang paling utama adalah ucapan `Laa ilaaha illallah', dan yang paling rendah adalah menghilangkan sesuatu yang mengganggu dari jalanan. Dan malu adalah salah satu cabang dari keimanan." (Bukhari, hadits nomor 8, dan Muslim, hadits nomor 50)

10. Ketika Anda bakhil dan kikir. Ingatlah perkataan Rasulullah saw. ini, "Sifat kikir dan iman tidak akan bersatu dalam hati seorang hamba selama-lamanya. " (Shahihul Jami', 2678)



www.dakwatuna. com

Monday, 16 June 2008

Siapalah diri ini...



Ya Rabb,
diri ini amat merindui syahid di jalanMu,
ingin sekali bertemu denganMu,

berada dikalangan para anbiya',
para syuhada'.

Ya Sami', berikanlah kami isteri(pasangan) kami,
anak cucu kami semua mengembirakan hati,

dan jadikanlah kami ikutan orang-orang yang bertaqwa.

Namun, layakkah diri kotor ini mencapai semua itu?

Layakkah diri ini walau sekadar mencium bau Jannatul Firdausi yang disediakan hanya untuk hambaNya yang solihin?

Layakkah diri hina lagi bergelumang lumpur dan debu dosa ini?

Duduk diatas dipan-dipan,bersandar pada bantal-bantal hijau dan permaidani yg indah bersama kekasih-kekasih Allah S.W.T,

Sambil dilayani bidadari-bidadari yang baik-baik dan jelita yang tidak pernah disentuh oleh manusia maupun jin?

Apakah diri lemah ini telah lakukan dan usahakan untuk mengecapi nikmat tak terhingga Ilahi selain kemungkaran dan maksiat?

Tak usahlah kau impikan cinta kekasih Allah yang merindui jihad dan syahid dijalanNya wahai diri hina ini,

Kalau hatimu masih penuh dengan titik-titik hitam dan noda,

Usah berangan-angan mahukan suami soleh yang sentiasa bermunajat disepertiga malam terakhir jikalau kau sendiri tidak pernah mengecapinya,

Berhentilah bermimpi mahukan suami sehebat Ali kalau peribadimu tidak setanding Fatima Az-Zahra...



Sedarlah wahai diri,
dimana tarafmu berbanding kekasih Allah yang lain?