Monday 29 December 2008

tunggu kami di sana~

Bismillah..

Baru 3 hari lepas bibir ini mampu mengukirkan senyuman tatkala mendengar cerita tentang saudara seaqidah ku di Palestin daripada Iyvonne Ridley di PMS 2008, Scotland. Dengan izin Allah, beliau berkesempatan utk pergi ke sana atas misi bantuan kemanusiaan. Beliau mengkabarkan tentang ramai wanita-wanita Palestin yang menjadi tunggak dan juga pembantu dalam pentadbiran Hamas. Mereka yang ramainya guru, doktor dan juga jururawat. Alhamdulillah, lapang sedikit dada mendengar cerita mereka yang sentiasa di rindui utk bertemu. Terasa seperti kekuatan dan ketabahan mereka mengalir ke dalam diri yang lemah ini. Mereka di sana sentiasa menjadi penolak utk jiwa ini terus berusaha dan tak pernah putus asa. Mereka tak pernah kenal jemu utk mempertahankan maruah Islam di sana, tapi kita di sini? Dalam keadaan selesa dan bersenang-lenang masih tak mahu atau teragak-agak utk menegakkan kalimah tauhid dan Islam di bumi Allah ini.

Tapi hati ini sebak kembali selepas mendapat berita mengenai serangan terbaru musuh Allah ke atas warga-warga Palestin yang tak berdosa tempoh hari. Hancur berkecai hati melihat mayat kanak2 dan wanita di usung dan yang mengalami kecederaan. Hingga kini lebih kurang 305 mayat saudara ku telah di temui. Innalillahi wainna ilaihi roji'un....





Bukan sedikit angka itu ya Allah....

Ya Sami' wa Ya Mujib...Berilah kekuatan pada kami semua utk terus mempertahankan agamaMu ini...Janganlah Kau gantikan kami dengan kaum yg lebih baik utk membela DeenMu ini..Na'uzubillah...

Aku menyeru pada kalian.....

Jangan kita pernah berhenti utk membantu saudara-saudara seislam kita di seluruh dunia. Kita ada kekuatan itu. Kekuatan iman dan doa. Banyak perkara dapat kita lakukan. Pesanan ini daripada ibu anas;

1) doakan mereka yg masih lg bertahan di sana - sesungguhnya yang telah meninggaldunia moga Allah kalungkan mereka dengan title syuhada.

2) baca qunut nazilah dalam solat2 kita baik solat lima waktu dan hajat

3) sertai aktiviti solidariti yg berhampiran dgn tempat masing2

4) sertai perhimpunan bantahan/protes yg diadakan

4) infak berterusan

5) hebahkan info2 mengenai palestin dari masa ke semasa baik dalam poster. email, egroup, blog

6) tulis artikel2 , apa2 tulisan untuk bangkitkan kesedaran - tulis khutbah, artikel etc dan sebarkan kpd rakan2 dan masyarakat

7) baca dan kaji sejarah palestin

8) bayangkan jika anda, isteri anda, adik beradik, anak-anak anda berada di tempat mrk di palestin

9) anjurkan apa jua aktiviti yang bermanfaat - solat hajat komuniti, talk, presentation etc.

10) sebarkan makluman ini kpd rakan2 anda - jzkk

Dan teruskan juga boikot2 terhadap barangan Israel. Jangan biarkan wang2 kita disalurkan utk membunuh saudara2 kita sendiri. Walaupun kita tak mampu buat semuanya tapi cubalah walau sedikit wahai teman yang ku kasihi hanya kerana Allah SWT.

Abu Dharr r.a reported that he asked the Prophet SAW, "O Prophet of Allah, which Masjid was built first on earth?" The Prophet SAW replied, "The sacred Masjid of Makkah". Abu Dharr again asked, "Which was next?" The Prophet SAW said, "The Masjid al-Aqsa". Abu Dharr r.a further asked "How long was the period between the building of the two Masjid?" The Prophet SAW said, "Forty years". Apart from these, offer your prayers anywhere when it is time to pray, altough excellence is in praying in these Masjid". (Sahih Bukhari)

Abu Hurayrah r.a rekates that the Prophet SAW said, "For three Masjid a special journey may be undertaken: THe Sacred Masjid (Ka'bah), my masjid and the Masjid of al-Quds (Jerusalem)". (Sahih Bukhari, Sahih Muslim and Sunan Abu Dawud)

Abu Hurayrah r.a narrates the Prophet SAW said, "On the night Allah's Apostle was taken on a night journey (al-Isra' and al-Mi'raj) two cups, one containing wine and the other milk, were presented to him at al-Quds (Jerusalem). He looked at them and took the cup of milk. Jibrail said, "Praise be to Allah SWT who guided to to al-Fitraj(the right path); if you had taken the wine, your nation would have been gone astray". (Sahih al-Bukhari)

Mereka di Palestin sedang berjuang dan berjihad utk mempertahankan maruah Islam dan umat Islam. Masjid Al-Aqsa bukanlah milik orang Palestin sahaja. Ia milik semua umat Islam. Jadi kita semua harus bangun membelanya. Kita juga perlu berusaha bersungguh-sungguh utk menegakkan Islam dalam diri kita dan dalam jiwa semua umat Islam yang lain. Bangkitkan kesedaran itu. Bawa mereka semua kembali kepada Allah, Islam dan Al-Quran. Agar kita tidak lagi hidup dalam keadaan nista dan lara. Allah berfirman dalam Al-Quran surah Al-Baqarah ayat 85, kita akan mendapat kenistaan yang lebih teruk daripada hina sekiranya kita tidak beriman sepenuhnya pada kitab Allah. Itulah yang terjadi pada kita umat Islam dewasa ini. Islam dan Al-Quran menjadi sesuatu yang asing dan tak hidup dalam diri kita. Jadi janganlah heran, pelik dan bertanya kenapa umat Islam sering ditindas dan diperlakukan seperti binatang.

Wahai muslimin dan orang-orang beriman! Bangkitlah dan tegakkan Islam dalam diri mu dan dalam jiwa umat2 Islam yang lain! Kejutkan mereka2 yg masih lalai dan leka. Sedarlah mereka ttg nasib umat Islam kini dan hancurkan sikap ketidakpedulian dalam diri umat Islam! Kita semua mampu tumbangkan musuh Allah kalau kita bersatu dan betul2 berusaha ukt bantu agama Allah. Allah akan bagi kemenangan itu kalau umat Islam berusaha utk capai kemenangan itu. Inilah Islam. Kemenangan yang Allah janjikan akan terjadi secara Sunnatullah. Kalau kita berusaha utk menang, Allah akan kasi kemenangan itu. Jangan disebabkan kita taknak lakukan kerja2 Islam, Allah kasi kemenangan itu melalui tangan-tangan org lain. Pastikan Islam itu menang di tangan kita, atas usaha kita dan dengan rahmat dan izin Allah SWT.

Aku dan kamu boleh lakukan! Allahuakbar!



Wahai saudara yang sentiasa di rindui, Allah telah pon memanggilmu utk kembali ke pangkuanNya. Berbahagialah kalian para syuhada'..Tlg doakan utk kami juga ya? Agar kami dapat menyusul kalian. Melalui jalan yang sama menuju ke JannahNya. Tunggu kami di sana ya?

No comments: