Thursday 13 November 2008

Kasut O Kasut~

Alhamdulillah, dah seminggu sejak bermula blok Medical Humanities. Menarik la dapat lawat libraries, musium2, archives dan tempat2 yg org biasa tak dapat pergi kat Aberdeen nie. InsyaAllah dah dapat tajuk, 'The revolution of Obstetrics Forceps'. Susah betul nak cari primary sources utk trace back to 8th to 10th centuries. So, i ended up in doing this topic. InsyaAllah, dapat cakap jugak pasal Abu al-Qasim Khalaf ibn al-Abbas Al-Zahrawi atau lebih dikenali dengan gelaran Albucasis di dunia barat tentang sumbangan beliau dalam invention of forceps masa zaman beliau. Paling best tadi kat Aberdeen Medico-Chirurgical (Med-Chi) Society, dorang ada koleksi forceps dated back to 18th centuries! SubhanAllah, best jugak dapat tengok benda2 tu depan mata yang sebelum ni hanya dapat tengok dalam gambar je. Lepas habis group meeting terus bergegas ke bus station, Alhamdulillah, tak terlepas bus. Kat display tu kata Glasgow, rupa nya memang bus tu juga ke Edinburgh tapi kena tukar bus di Dundee. Allah gerakkan hati utuk tanya pakcik bus. It was so closed! Lagi seminit je sebelum bus bertolak. Fiuhh..

Hari ini pakai kasut yang beli sama dengan safia. Walaupun kasut baru beli kat Giant masa cuti Summer, tapi sedih betul dah keadaan dia. Dah jadi kelabu asap sebab memang jarang lap pun walaupun warnanya cerah. Dan ke hulu ke hilir dengan kasut tu. Memang patut pon macam dah terkoyak sikit di bahagian depan. Tadi hujan di Aberdeen. Jadi kasut pon agak basah sebab kasut tu flaties. Alhamdulillah kat dalam bus ada heater jadi sempat la jugak kering kasut tu. Pernah tak rasa macam mana bila pakai kasut yang separuh nazak? Dia sedap tapi pada masa yang sama kita boleh rasa kasut tue macam dah haus. Bila jalan kita boleh rasa jalan raya yang kita pijak. Tahu kan rasa macam mana? Dengan keadaan seperti itu, ku gagahkan diri jugak merempuh lopak2 dan jalan raya yang basah di Aberdeen dan Edinburgh. Pakai je kasut tu sebab sangat suka design dan warna kasut tu. Light brown dan style 'Mary Jane' yang flaties. Hajat di hati nak beli kasut baru tapi tunggulah kasut ini terbelah dua atau koyak-rabak ke dan kasut bukanlah dalam 'priority list'.

Seperti biasa setibanya di city centre Edinburgh, aku harus naik bus 30 ke Musselburgh, kira-kira 45 minit perjalanan ke hall adik2 usrah ku. Setibanya di hall mereka di Queen Margaret University, aku disambut oleh nyanyian harijadi sambil mereka hulurkan hadiah buat ku. Alangkah tak percaya di hati bila melihat sekotak kasut yang mereka hadiahkan. Tak terfikir orang akan hadiahkan sepasang kasut untuk hadiah harijadi. It's a perfect one. Kasut 'Mary Jane' flaties warna Brown jenama Clark! SubhanAllah, jauh lebih sedap dan selesa daripada kasut kegemaran yang menyedihkan itu! O Allah, it's exactly what i need right now.

"Akak kan banyak berjalan? Kenalah ada kasut yang selesa dan bagus. Sebab tu lah kiteorang belikan kasut untuk akak. Boleh gantikan kasut akak yang dulu tue!"

Sangat speechless mase dapat kasut tu. Hati tak berhenti ucapkan syukur pada Yang Maha Pemurah. Huhu..Tak sangka mereka pon sedar kasut ku yang dah nazak tu. Kasut baru ni sangat best. AlhamdulillahX3. Terima kasih buat adik2 jugak. InsyaAllah, akan ku gunakan kasut ini sebaiknya. Bukan hanya untuk keselesaan dan bergaya ketika berjalan. Tapi diharap dengan kasut baru yang best ni, lebih laju dan besar langkah dihayun untuk mencari redhaNya semata-mata agar kalian bertiga juga mendapat 'saham' dan masuk dalam akaun akhirat kalian. Dengan izin Allah..

Katakanlah, "Sungguh, Tuhanku melapangkan rezeki dan membatasinya bagi siapa yang Dia kehendaki di antara hamba-hambaNya." Dan apa saja yang kamu infakkan, Allah akan menggantikannya dan Dialah pemberi rezeki yang terbaik. (Saba':39)

*happy* ^_^

No comments: