Wednesday 14 January 2009

Ketenangan..

Bismillah,

Kata-kata murabbi yang sentiasa tersemat dalam hati,

"Ketenangan manusia itu terletak pada 2 perkara. Tidak sedih hati dan tidak takut. Kenapa manusia nak sedih? Manusia sedih pada benda yang dah lepaslah kan? Kenapa manusia takut? Manusia takut pada benda yang akan datanglah kan? Jadi, kalau kita tak sedih dan tidak takut, kita akan tenang la dak?"

Hmm teori yang sangat-sangat cantik, tapi bila diri dah terpaksa berdepan dengan kesedihan dan ketakutan tu....Lupa semua benda yang diyakini..Huhu..

Alhamdulillah,

Tadi Allah bagi kesempatan untuk 'duduk sebentar dan beriman sejenak'. Walaupun secara alam maya, tapi ruh-ruh itu tetap dapat dirasai. Sangat manis. Terima kasih Allah.

Tadi dah jumpa salah satu formula mencari ketenangan yang jarang-jarang ku temui sejak akhir ini. Ntah la kenapa. Hati gelap dan dosa bertimbun mungkin... Astaghfirullah.

Hadith 21 dalam himpunan hadith Imam Nawawi;

Abu Amr, ada yang mengatakan Abu Amrah--Sufyan bin Abdillah Ast-Tsaqafi r.a berkata, "Wahai Rasulullah, katakanlah kepadaku suatu perkataan tentang Islam, yang tidak mungkin aku tanyakan kepada siapa pun selain kepadamu." Rasulullah SAW bersabda, "Katakan: 'Aku beriman kepada Allah', lalu istiqamahlah." (HR Muslim)

Bila kita sudah beriman, Rasulullah ajar untuk beristiqamah. Beriman dalam erti kata sebenar. Bukan sekadar mengaku di bibir "owh, aku dah beriman kepada Allah" tapi apabila keyakinan yang mantap di dalam hati bahawa Allah sahaja Rabb dan Ilah yang layak di sembah dan dipatuhi sehingga melahirkan amal. Ya, itulah iman.

Istiqamah pula? Tetap dan tak berganjak di atas paksi itu. Tetap dalam melakukan amal-amal dan ibadah kita sebagai manifestasi kepada kepatuhan kita pada Sang Pencipta. Tak kisah la walaupun sedikit amalan itu, tapi kita buat dengan istiqamah kan?

Ya, seperti orang-orang yang Allah sebut di dalam surah Fussilat ayat 30;

Sesungguhnya orang-orang yang berkata, "Tuhan kami adalah Allah" kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka, maka malaikat-malaikat akan turun kepada mereka(dengan berkata), "Janganlah kamu berasa takut dan janganlah kamu berasa bersedih hati; dan bergembiralah kamu dengan (memperoleh) syurga yang telah dijanjikan kepadamu." (Fussilat:30)

Mereka yakin, dan mereka istiqamah dengan pendirian mereka. Lalu Allah turunkan malaikat untuk mengingatkan mereka. Menambahkan lagi keyakinan pada diri mereka.

"Jangan takut. Jangan sedih. Allah dah janjikan kau syurga dan kau hanya perlu yakin dan bergembira dengan janji itu."

Nah, apakah ada lagi janji yang lebih hebat dan meyakinkan daripada itu untuk menghilangkan segala keraguan, ketakutan dan kesedihan di hati mereka?

Lalu ketenangan pun menyelubungi jiwa-jiwa yang suci dan sarat dengan taqwa dan kasih sayangNya...

Allah ada dan sangat dekat kan? You are definitely not alone...

Ya Rahman, pimpinilah hati ini yang sering sedih dan takut~

2 comments:

Liyana said...

you are never alone sister! ^^

nida' ul-iman said...

InsyaAllah..Allaha maana! ^_^

Do pray for me ya?

Jazakillahu khayr ukhti..