Sunday 25 January 2009

Syukur..

Bismillah.

Syukur Alhamdulillah.

Atas segalanya. Terlalu banyak nikmat yang Dia telah berikan. Rasa tak layak bila memikirkan ibadah kepadaNya, pinjaman & pengorbanan buat deenNya. Langsung sedikit pun tak setanding.

Astaghfirullah...Tapi hanya Kau tahu betapa aku sedang mencuba bukan?

"Allahumma a 'inni 'ala dzikrika, wa syukrika, wa husni 'ibadatika"

Ya Allah, bantulah aku untuk mengingatiMu, dan mensyukuri nikmatMu dan memperbaiki ibadatku kepadaMu. (HR Imam Ahmad)

Rasulullah SAW sangat sayang kepada Mu'az Bin Jabal dan doa ini baginda wasiatkan pada Mu'az. Baginda berpesan agar doa ini jangan sekali-kali ditinggalkan dan dibaca setiap selesai solat fardu.

Sang murabbi dah tiba. Insan yang banyak mendidik dan menzahirkan pada ku erti hidup untuk orang lain dan pengorbanan di jalan dakwah ini. Kerana hamba Allah ini aku yakin manusia mampu untuk tidak menjadi seperti manusia yang Allah sebutkan di dalam surah At-Taubah:24,

“Katakanlah: ‘Jika bapak-bapak, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khawatirkan kerugiannya, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai daripada Allah dan Rasul-Nya dan (dari) berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya.’ Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang fasik.”

Dulu aku sangat kagum dengannya. Tapi setelah berjaulah dan mengenali dengan lebih dekat, tidak lagi aku nampak kehebatan pada dirinya kerana kebesaran dan keagungan Allah telah mengaburi mata hatiku. Pada dia aku saksikan rahmat dan kasih sayangNya. DAn pasti dia bukanlah insan yang sempurna. Banyak kekurangan seperti manusia lain. Tapi mungkin percikan keikhlasan itu yang sentiasa mengobarkan semangat juang pada jiwaku dan banyak manusia lain.

Pesan Sang Murabbi,

"Jangan berhenti dalam buat kerja Islam. Biar mati antum dalam semangat utk syahid."

No comments: