Wednesday 29 April 2009

siapa boleh lepas drpd syaitan?

Allah menjawab dalam surah An-Nahl(surah 16) ayat 99;

Sesungguhnya syaitan itu tidak ada kekuasaannya (berpengaruh) atas orang-orang yang beriman dan bertawakkal kepada Tuhannya.

Dan siapa yang akan terpengaruh dengan syaitan?

Sesungguhnya kekuasaannya [syaitan] hanyalah atas orang-orang yang mengambilnya jadi pemimpin dan atas orang-orang yang mempersekutukannya dengan Allah. (16:100)


Ayat Allah nie dengan terang dan jelas dah katakan kalau kite beriman dan bertawakkal yang Allah akan pelihara kite, iAllah, kite tidak akan menjadi pengikut syaitan.

Macam mane ciri2 org bertawakkal pulak? Ada satu cerita suatu hari Rasulullah SAW didatangi sahabat dari jauh, sang sahabat datang dengan mengendarai unta.

Setelah bertemu Rasulullah SAW bertanya, "Dengan apa kau kemari ?" Sahabat menjawab,"Dengan Naik Unta ya Rasulullah",
Rasulullah SAW berkata, "Dimana engkau letakan unta mu ?" Sahabat menjawab, "Aku lepaskan begitu saja". Rasulullah bertanya kembali, "Kenapa tidak kau ikat unta mu ?" "Aku pasrahkan kepada Allah SWT"

Lalu Rasulullah SAW berkata:" Sebaiknya engkau ikat dahulu untamu, baru setelah itu engkau pasrah kepada Allah SWT ".

Nak ikat unta pon ada syarat2 kan? Tali yg kite guna takley yg rapuh, ikatan kite kena yg kemas dan takley main ikat je, tiang yg kite nak gunakan utk ikatkan tali pon kena yg kuat dan baik. Haa lepas tue baru kite boleh bertawakkal kpd Allah SWT.

So, dalam kite nak menjauhkan diri, tak terpengaruh dgn syaitan dan berubah menjadi mukmin yg lebih baik, apakah usaha2 kite yer sebelum kite bertawakkal pd Allah spt ayat dlm surah An-Nahl tadi? Adakah kite dh berusaha utk jauhi perkara2 syaitan suka, tempat2 syaitan suka dan berusaha utk buat benda2 syaitan tak suka?

Dalam surah An-Nas, Allah dh perkenalkan kite dgn musuh kite paling bahaya yakni syaitan. Yang sentiasa bertenggek atas hati kite. Allah ajar kite supaya minta perlindungan drpdNya semata. InsyaAllah, hanya dengan mengingati dan meletakkan hanya Allah dlm hati kite, syaitan akan lari dan tak dapat lg bertenggek kat hati kite.

Allahualam..

No comments: