Friday, 3 April 2009

Jual Beli

Bismillah..

Maaf kerana lama tak update blog. Banyak sangat utk dikongsi sampai tak tahu nak tulis apa..

Firstly, nak kongsi satu berita happy. Alhamdulillah, result semua dah keluar and i'm officially a 4th year medic! Alhamdulillah! ^_^ terima kasih byk2 dan jazakumullahu khayr atas doa dan support dan segalanya! Hanya Allah yg dpt balas jasa baik korang.

Banyak sgt nikmat Allah dah beri pada diri kerdil ini. Rasa tak layak tapi kena yakin Allah lebih mengetahui apa yang terbaik atau layak ke tak kita dapat sesuatu nikmat kan? Ini pun ujian. Allah nak lihat adakah kita akan gunakan nikmat Allah beri ini untuk agamaNya ataupun hanya sia2 kan nikmat2 ini. Nikmat yang Allah beri kita boleh di analogi seperti modal. Apa kita nak buat dengan modal itu? Orang mukmin kan berjual beli dengan Allah seperti dalam surah At-Taubah ayat 111,

Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah; lalu mereka membunuh atau terbunuh. [Itu telah menjadi] janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al Qur’an. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya [selain] daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual-beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besar.


Harta kita Islam, Iman, duit, masa, tenaga, kepandaian, kebebasan yang kita miliki, keperibadian yang baik, buah fikiran, pangkat, rumah, kereta. Inilah semua nikmat atau modal Allah berikan untuk kita mulakan perniagaan dengan Allah. Diri kita dan harta2 kita sebagai barang yg hendak dijual. Kita gunakan segalanya hanya utk Allah dan agamaNya. Dan bagaimana Allah bayar setelah beli barang daripada kita? SyurgaNya yg seluas langit dan bumi. MasyaAllah, kalau nak pikir dek akal, tak setanding langung barang jualan kita ini dengan bayaran yang Allah akan kasi! Allahuakbar!

Dalam nak memastikan kita guna nikmat Allah ini sebaiknya dan melakukan amal yang terbaik, jangan lupa amalkan doa Rasulullah ajar kita ni,

Allahumma a'inni 'ala dzik rika wa syuk rika wa husni 'ibadatika

"Ya Allah, bantulah aku utk mengingatiMu dan mensyukuri (ni'mat)-Mu dan memperbaiki ibadatku kepada-MU"


Allahualam..

----------------------------------------------------------------------------------

Setelah 10 away from Scotland, sekarang dah pulang ke tempat asal..

SubhanAllah, 10 hari yang penuh suka duka, pengharapan tinggi pada Allah SWT, perjalanan yang panjang, kemanisan ukhuwwah, meningkatkan pemahaman (Al-Fahmu) tentang Deen dan mendekatkan diri dengan Allah SWT.

Thank You Allah. It was beautiful and I cant describe it with words. Anyhow, Alhamdulillah....

Dari bumi Birm ke Notthingham dan kini Dia izinkan utk berada bersama-sama anak2 singa Edinburgh. InsyaAllah esok berpeluang utk duduk lutut bertemu lutut di Newcastle utk usrahku. Inilah pertama kali liqa' kami bukan di alam maya. Tak sabar~ ^_^ Dan Ahad di Glasgow bersama mereka2 utk duduk sebentar dan beriman sejenak..insyaAllah..

Taktau kenapa rasa macam penat je slalu. Adakah tanda kurangnya solat malam dan istighfar? *sob sob*

Doakan Allah mudahkan segalanya dan diberi kekuatan dan kemudahan utk menuturkan kalimah2 beratNya (Qaulan thaqila--> Al-Muzammil: 5)

Sehingga ketemu lagi dalam bicara hati seterusnya....