Sunday 22 February 2009

Kemenangan..

"Apabila telah datang pertolongan Allah dan kemenangan,
dan engkau melihat manusia berbondong-bondong masuk agama Allah,
maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan mohonlah ampunan kepadaNya. Sungguh, Dia Maha Penerima tobat."
(An-Nasr: 1-3)


Astaghfirullah. .Astaghfirullah. .Alhamdulillah. .Alhamdulillah. .Alhamdulillah. .!!

InsyaAllah, byk 'ibrah (pengajaran) kite boleh ambil daripada kisah fathul Mekah (pembukaan kota Mekah) daripada surah ini. Ingat tak mcm mane nak berinteraksi dengan Al-Quran dan betul2 hayatinya? Kite kena sentiasa jadikan peristiwa2 dlm Quran itu sbg peringatan bile kejadian yg seolah-olah sama berlaku pd kite. Baru lebih 'feel'. InsyaAllah..

Setiap kali kite hadapi kemenangan, Allah ajar kite untuk memujiNya dan beristighfar. .

Kite kena selalu ingat, bukanlah usaha kite semata yang menyebabkan kemenangan itu kite perolehi. Tapi yang paling penting dgn kebenaran dan izin Allah, kite mendapat kemenangan itu. Jadi, hanya Allah yang layak terima kata-kata pujian itu..

Dan Allah juga nak ingatkan kite supaya beristighfar. .Kenapa? Kadang-kadang bile kite menang atau peroleh ape kite nak, ade sedikit sifat riak, bangga diri dan megah dalam diri kite. Kadang-kadang perasaan itu dtg sendiri tanpa kite nak pon. Syaitan dgn pantas mencucuk dan membisikkan perasaan halus ini. Orang mukmin akan sentiasa istighfar kalau perasaan-perasaan ini terlintas. Mereka sedar kejayaan hanya akan dtg bile Allah izinkan dan atas kehendak Allah SWT. Bukan kerana kite hebat, kite paling best dan kerana usaha kite yang separuh mati.

Kite juga dlm sedar atau tak, pasti akan rasa tak sabar sebelum dapat kemenangan atau apa yg kite impikan. Bile perasaan penat, tak larat dgn ujian dan terasa susahnya usaha untuk nak capai kejayaan itu, kite merungut. Kite mengeluh...Tapi Allah tahu kite hanya manusia lemah. Allah ajar org2 mukmin utk beristighfar selepas itu.

Ataupun bile kite sudah capai kemenangan, kite jadi kurang bersyukur.

"Ala, nape dapat tempat ke-3, kite patut dpt tempat pertama sbb suara kite sedap dan gendang kite power!"

(hihi..contoh semata tau..tiada kena mengena dgn sesiapa yg hidup ataupun yg telah meninggal dunia )

Kite mungkin juge boleh jadi tak bersyukur dgn keputusan atau kemenangan yg Allah kasi. Sekali lagi sbb itu Allah ingatkan hambaNya yg Dia kasihi utk beristighfar. Mohon keampunan atas perkara2 yg kite sendiri tak sedar mungkin boleh berlaku dalam diri kite. Agar segala usaha dan kemenangan kite itu penuh keberkatan daripadaNya. .

Anyhow, Alhamdulillah dan tahniah buat The Kilts!!

No comments: