Thursday 21 May 2009

Allah bersama orang bersabar

Bismillah..




Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan [saja] mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta. (Al-Ankabut:2-3)


Ukhti, i know it is easier said than actually having to face this ordeal. Awak tanya pada akak haritu,

"Macam mana saya nak dapat kekuatan balik?"

Tiada daya dan upaya hanya dengan kekuatan Allah SWT kan?

Jika Allah menolong kamu, maka tak adalah orang yang dapat mengalahkan kamu; jika Allah membiarkan kamu [tidak memberi pertolongan], maka siapakah gerangan yang dapat menolong kamu [selain] dari Allah sesudah itu? Karena itu hendaklah kepada Allah saja orang-orang mu’min bertawakkal. (Ali-Imran: 160)

Pada Dia sahaja kita minta dan merayu ukhti. Doa sangat2 agar Allah terima usaha kita dan cuba yang terbaik. Ingat tak cerita Maryam? Allah suruh jugak Maryam goncang pohon kurma itu walau dalam kesakitan yang amat ketika melahirkan Isa.

Maka rasa sakit akan melahirkan anak memaksa ia [bersandar] pada pangkal pohon kurma, ia berkata: "Aduhai, alangkah baiknya aku mati sebelum ini, dan aku menjadi sesuatu yang tidak berarti, lagi dilupakan". Maka Jibril menyerunya dari tempat yang rendah: "Janganlah kamu bersedih hati, sesungguhnya Tuhanmu telah menjadikan anak sungai di bawahmu. Dan goyanglah pangkal pohon kurma itu ke arahmu, niscaya pohon itu akan menggugurkan buah kurma yang masak kepadamu. (Maryam: 23-25)


No matter how painful and you are hurt, (i know because Alhamdulillah i've been through all that in my life)you have to struggle to get back on track dan doa sungguh2 minta Allah berikan kekuatan itu pada awak balik. Cuba betul-betul tadabbur ayat di atas. Allah tahu Maryam sakit tapi Allah hantarkan Jibril untuk ingatkan yang Allah tak lupakannya dan pertolongan Allah tue sangat dekat. Di waktu susah begitu, Allah masih nakkan Maryam untuk berusaha mengoncangkan pohon kurma dan Allah kata pasti maryam akan dapat buah itu kalau dia berusaha. Can you see it ukhti? Allah tahu awak 'sakit' dan sedih, but He wants to tell you that He is near and Allah akan tolong dengan awak berusaha lebih lagi. Dan kena yakin Dia akan tolong.

I am confident you will be alright. Tau kenapa? Sebab macam Maryam, dia hamba yang solehah dan sangat patuh pada perintah Allah. Awak sentiasa ingat Allah bila awak senang. Dan Allah akan bersama awak bila awak susah. Kena yakin benda tue ya?

Dan sesungguhnya akan kami berikan ujian kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang yang sabar.((Al-Baqarah:155)

Siapakah orang yang bersabar ini?

(Iaitu) mereka yang apabila ditimpa musibah lalu berkata "Inna lillahi wa inna ilaihi raji'un" (Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada-Nya (Allah) jualah (tempat) kami kembali). (Al-Baqarah:156)

Menurut tafsiran Ibn Kathir. ada hadith yang diriwayatkan oleh Imam Muslim yang bermaksud,

“Umm Salamah berkata: Aku mendengar Rasulullah bersabda: Tiada seorangpun daripada kalangan orang Islam yang ditimpa musibah, lalu ia melafazkan apa yang diperintahkan oleh Allah (iaitu firman Allah swt ayat 156 surah al-Baqarah yang bermaksud) “Sesungguhnya kami adalah hamba dan milik Allah dan kepada-Nya kami akan dikembalikan. Ya! Allah berilah pahala bagiku dalam musibahku ini dan gantikanlah untukku yang lebih baik daripadanya, melainkan Allah menggantikan baginya dengan yang lebih baik”.

Umm Salamah berkata: Ketika Abu Salamah meninggal dunia, aku sering bertanya kepada diriku sendiri, orang Islam manakah yang lebih baik daripada Abu Salamah? Dialah orang yang pertama hijrah kepada Rasulullah. Pertanyaan itu sering aku mengulanginya, lalu Allah menggantikan untukku Rasulullah sendiri. Umm Salamah berkata: Baginda mengutuskan Hatib Bin Balta’ah untuk melamarku bagi dirinya sendiri.”


SubhanAllah, bergembiralah ukhti. Allah akan gantikan sesuatu yang lebih baik daripada ini untuk awak sekiranya awak bersabar dan redha dengan ketentuan ini. Ingat Allah firman apa dalam surah Al-Baqarah ayat 286?

La yukalli fullahu nafsan illa wu'aha


Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.


Allah tahu awak boleh hadapi ini, so awak pun kena yakin awak boleh hadapi semua ini. Suka nak share lagi sekali hadith Qudsi ini dengan awak,

AKU mengikut sangkaan hambaKU kepadaKu, Aku bersamanya (memberi rahmat dan membelanya)apabila dia mengingatiKu. jika mereka megingatiKu dalam dirinya nescaya Aku menyebutnya dalam diriKu. apabila mereka menyebut namaKU dalam kumpulan nescaya Aku menyebutnya dalam kumpulan yang lebih baik daripada mereka.jika mereka menghampiriKu sejengkal, Aku mendekati mereka sehasta. jika mereka menghampiriKu sehasta Aku mendekati mereka sedepa dan apabila mereka datang kepadaKu dalam keadaan berjalan, Aku datang kepada mereka berlari.”

(Riwayat Bukhari dan Muslim)


Wahai orang-orang yang beriman! Mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Sungguh, Allah beserta orang-orang yang sabar. (Al-Baqarah: 153)

Para pembaca yang budiman, kita doakan sama2 ya buat adik saya ini dan semua muslimin dan muslimat yang sedang ditimpa musibah.

Inna lillahi wa inna ilaihi raji'un~

3 comments:

H.I said...

salam kak..

jazakillah for the words..

insyaalah, i ll take the words to gain my strength. insyaalah i will never look back and go to fight for the glory. i will fight for allah's love. i will be never weak. because i know i have Him, i have my beloved family, i have sisters who are always praying for me. insyaalah i will stay strong as i am used to be...and stay strong as i always be..

insyaalah i will prove to Him no matter hard the tests He gives me, I will never run away from Him.

Jazakillah kak..

Razeen Rom said...

H.I : iA... He is near. apa pun yg awk hadapi skrg, sy doakan iA... semoga Allah mudahkan segalanya bg awak. amin..

the mujaddid said...

salam ziarah..
moga trus tsabat..