Wednesday 11 June 2008

Hati suka apa?

Cuba kita tanya pada cik hati kita....

"Hati hati,awak suka ape hati?"

"Hati suka pada yang indah, menenangkan dan cantik!!"

Memang tidak dapat dinafikan hati memang suka pada yang indah dan menarik perhatian..Jadi tak mustahillah hati memang suka pada hiburan ..tidak macam cik akal kita..yang hanya sukakan logika dan realistik..Hati kita pasti terpaut dengan kata2 indah, puisi2 dan karya2 menarik..

'Seseorang berkemungkinan ketika mendengar sesuatu pengertian, tetapi sedikit pun tidak menyentuh hatinya tetapi apabila digubah dalam bentuk rentak puisi tertentu akan mengembirakan orang yang gundah gulana, menggerakkan orang yang lalai dan mendekatkan cita2 yang dahulunya terasa jauh..'(muntalaq-Syair menjadikan perkataan menarik)

Jadi kita sebagai orang yang ingin sebarkan kasih-sayang ini perlulah pandai berkata-kata dengan bicara hati..hanya puisi2 dan kata2 indah dapat melembutkan hati2 yang keras..kata2 dari hati akan pasti masuk ke hati juga..bi iznillah..

Untuk org2 yang tak pandai berbahasa puitis macam saya ni haruslah banyak membaca novel2 & puisi2 utk membina skill ni...

Hmm tunggu apa lagi? Silalah merajinkan diri awk tu untuk membaca yer?Kenapalah susah bebenor nie nak membaca.....huhu..(nie monolog dalaman..hihi)

Ya Rabb,aku ingin menjadi yang terbaik di kalangan hambaMu..berilah ku kekuatan utk menjadi yang terbaik~


1 comment:

Anonymous said...

hurm..yerp. stuju dgn kkuatan bait2 puisi dan syair yang mampu melembutkan hati manusia.