Tuesday, 12 January 2010

A journey to remember…

Bismillah..






Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal, [yaitu] orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi [seraya berkata]: "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka."
(Ali Imran: 190-191)

Ya, tiap saat dan ketika kehidupan kita Allah hadir dan ada. Tapi perasaan ini hanya dapat dirasai oleh hambaNya yang berakal dan sering memikirkan tentangNya. Sering bersangka baik denganNya dan tercari-cari ibrah di sebalik setiap keadaan yang dialami. Dalam sedih dia bersabar, dalam gembira dia bersyukur dan pada sesuatu yang tidak pasti dia bertawakkal. Segala yang berlaku dia pulangkan sepenuhnya kepada Allah dengan redha.

Alhamdulillah, permusafiran 3 minggu kali ini sudah pun berakhir. MasyaAllah, tiap kali melalui tarbiyyah perjalanan pasti Allah kasi pengajaran2 yang sangat berharga. byk belajar drpd setiap sisters yang dijumpai sepanjang cuti ini . Maaf tak dapat nak tunaikan hak pada semua. InsyaAllah, ini sahaja yang termampu buat. Halalkan ya apa2 yang terpakai, terguna, terambil.

Banyak sangat benda nak kongsi tapi rasa sangat nak cerita something...

Alhamdulillah, ada satu hari ni ada sister beritahu dengan izin Allah, anak usrahnya mengambil keputusan untuk memakai tudung. SubhanAllah, tiada apa yang lebih menggembirakan hati bila dengar dan lihat seseorang itu mengambil satu langkah yang tak mudah dan sangat besar hanya kerana takutkan Allah SWT. Dah lama nak berjumpa dengannya dan berkongsi cerita dan pengalaman. Bersama mengimbau kembali sejarah hidupku yang lama. Kebanyakkan orang mempunyai zaman atau episod dalam hidupnya yang gelap dan hilang cahaya petunjuk daripdaNya. Dalam keadaan tak bersuluhkan taufik dan hidayah ini, kita bagai sesat. Sesat dalam kehidupan dunia yang penuh dengan kenikmatan dan senda-gurau. Kita rasa dan anggap hidup kita bahagia. Buat apa sahaja tanpa memikirkan halal dan haram. Tanpa memikirkan adakah betul pada pandangan Allah dan hukum syara’Nya. Hidup tanpa neraca pahala dan dosa, neraka dan syurga, rakib dan ’atid. Hidup yang tiada tujuan dan bagai lupakan kewujudan Allah SWT.

Ya, aku pernah melalui dan berada dalam keadaan itu. Kehidupan yang kecil dan bermatlamatkan kecil. Kehidupan yang hanya berlegar pada dunia dan apa yang dapat dilihat oleh mata kasar. Pemikiran yang sempit dan hanya terbatas pada ruang lingkup dunia. Tak tahu apa matlamat sebenar hidup di dunia ini. Kenal akhirat, syurga dan neraka tapi tak merasainya. Masakan tahu akhirat dan hari penghisaban kalau masih lagi melakukan maksiat dan kemungkaran?


Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah..
walaupun jiwa ini sudah bergelumang dan
berlumuran dengan kemaksiatan, kemungkaran dan jahiliyyah, Dia masih izinkan untuk merasai cahayaNya. Ya Allah, mengenangkan masa lampau yang gelap pekat dan kelam, rasa tak layak sangat diri ini. Astaghfirullah wal Hamdulillah. Bukan mudah untuk meninggalkan sesuatu yang sudah sebati dengan kita. Tak senang nak menukar cara hidup yang dulu kepada sesuatu yang kita tak biasa dan sangat asing. Perubahan yang kita tak pasti apa kesudahan dan penerimaan orang kepada kita. Perubahan ini bukan sahaja melibatkan fizikal dan luaran tapi yang lebih penting memerlukan pengorbanan jiwa, perasaan dan emosi yang sangat besar.

Dalam kita nak berubah menjadi hambaNya yang lebih baik, walaupun besar keputusan yang kita ambil ini dan banyak sangat risiko yang tak pasti, kita tempuhi juga hanya dengan berbekalkan keyakinan dan tawakkal kepada Allah yang Dia akan tolong.
Yang lain sudah tak penting lagi bagi kita. Dengan tabah kita pekak kan telinga, kita tebalkan muka, kita ’buta’kan hati pada kritikan-kritikan, komen-komen, sindiran-sindiran manusia lain pada kita. Yang hanya penting ialah apa Allah fikir tentang kita dan bagaimana Allah menilai kita. Penilaian manusia sudah tak bererti pada kita. Itulah kekuatan yang Allah berikan pada jiwa-jiwa yang berkorban dan mujahadah untuk melakukan apa yang di suruh Allah dan meninggalkan laranganNya.

Seringkali orang yang kenal diri ku sebelum dan selepas Allah izinkan untuk berubah akan menanyakan apa yang sebabkan aku berubah. Itu bukanlah soalan yang mudah untukku. Perubahan itu tak berlaku dalam sekelip mata. Allahualam. Mungkin ada orang yang lalui seperti itu. Perubahan ku lalui dengan berperingkat dan perlahan. Sedikit demi sedikit aku belajar tentang Islam dan berada lebih dekat denganNya. SubhanAllah, kawan-kawan di KYUEM (kolej persediaan) banyak membantu dan memberi sokongan. Mereka tak pernah layanku asing walaupun tak bertudung mula-mula dulu. Banyak benda2 basic dalam agama baru nak belajar di sana. Tapi mereka sekali pun tak pernah buatku rasa malu nak bertanya. Aku mulakan dengan bersolat penuh. Membetulkan bacaan Quran ku, berjinak-jinak pergi ke surau bersama chaletmate ku. Mendengar tazkirah di surau selepas subuh dan selepas asar. Mengenali Allah SWT sedikit demi sedikit. Makin kenal makin tertaut hati, rasa makin dekat rasanya denganNya. Alhamdulillah, even di sekolah dulu aku berminat nak dengar tentang agama walaupun tak amalkan apa yang belajar.

Apa yang paling ku ingat, suatu hari di KYUEM Allah detikkan hati ku yang menyebabkan aku bertekad untuk memakai tudung. Hati berbisik,

”Kalau kita tak buat apa Allah suruh, macam mana Allah nak kabulkan doa-doa kita?”

Semenjak itu aku betul2 rasa nak berubah. Hanya rakan2 yang rapat sahaja aku ceritakan hasrat ku ini. Aku yakin mereka2 lah orang yang paling banyak mendoakan agar Allah beri kekuatan untuk ku ambil langkah yang sangat besar dalam hidupku ini. Aku dah mula tak pakai baju-baju dulu. Mula banyakkan baju-baju lengan panjang, baju panjang, seluar panjang dan tak pakai baju-baju tak sesuai pakai dengan penampilan bertudung. Setelah beberapa bulan, Allah berikan kekuatan untuk pakai tudung. Alhamdulillah....itulah sedikit perkongsian yang mampu dititipkan, insyaAllah...

Alhamdulillah, 2 hari lepas sempat berjumpa sister ni. Hanya puji-pujian pd Allah dan senyuman dapat kuberikan melihat wajahnya yang tersenyum lebar pabila kami bertemu. Sambil memeluk ku dengan erat dia berkata,

”Kak, kite dah lama nak cakap ngan akak....”

Huhu..takut bila orang katakan begitu kerana aku bukanlah orang yang terbaik untuk memberikan nasihat tapi berbekalkan secebis pengalaman Allah kurniakan boleh lah nak dikongsikan dan bantu apa yang termampu.

”Awak, cepatlah cerita camne awak boleh berubah...”

Itu soalan pertama aku ajukan padanya. Seperti soalan yang orang lain sering ajukan padaku. Sister ini ceritakan bagaimana dia lalui fasa-fasa perubahannya, penerimaan keluarga dan perasaannya.

”Kak, macam mana yer nnt kita balik Malaysia nanti? Dengan cousins, family and kawan-kawan kita semua? That is my biggest fierce kak...”

Seperti ku, dia juga boleh dikatakan mengalami perubahan 180 darjah kalau nak dibandingkan dengan kehidupan kami yang dulu. Aku lihat matanya berkaca. Walaupun dalam keadaan senyum sambil mengajukan soalan itu, aku tahu dan dapat rasai ketakutan yang tersembunyi dalam hatinya. Mungkin bukan ketakutan. Tapi perasaan pada ketidakpastian. Tak tahu apa nak expect. Tak tahu apa reaksi orang-orang disekeliling kita. Keluarga kita. Teman-teman rapat kita.

Dik,
sedar atau tidak, itulah yang sering kali menjadi batu penghalang kita untuk berubah kan? Takut orang fikir apa, rasa apa, kata apa. Tapi itu normal. Sangat sangat normal. Kita nak berubah tapi pada masa yang sama masih lagi diterima dan tak disisihkan daripada mereka-mereka yang sangat kita kasihi dan cintai. People that are matters most and dearest to us. Apa yang akak mampu katakan, just be prepared. Bersedia untuk menghadapi segala kemungkinan yang bakal tiba. Daripada sirah rasul2, Rasulullah dan hatta dalam Quran pun ada menyebut,

“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.” (Surah Al-Ankabut, ayat 2-3)

Kita bersedia dengan doa dan tawakkal sepenuh kita pada Allah. Dengan kefahaman agama Islam yang sebenar. Dengan amal-amal soleh kita. Dengan kekuatan emosi dan jiwa yang Allah bekalkan dengan tiap solat2 fardhu dan solat2 malam kita, tilawah-tilawah Quran kita. Sekarang masanya untuk kita menyediakan diri dan senjata-senjata untuk menghadapi ujian-ujian daripada Allah SWT dan bisikan-bisikan syaitan kelak. Yang sentiasa akan melemahkan semangat, menyebabkan kita sedih. Kalau tak kuat mungkin akan berputus asa dengan rahmat dan pertolongan Allah SWT. Na’uzubillah. Kalau kita buat betul2 krnNya, kena yakin Dia akan tolong awak hadapi semua tu. Ingat kan words kat desktop awk? Kata-kata Hajar sewaktu Ibrahim diperintahkan oleh Allah SWT untuk meninggalkan isteri dan anaknya tercinta di lembah yang tak berpenghuni;

"O Abraham! Where are you going, leaving us in this valley where there is no person whose company we may enjoy, nor is there anything?" She repeated that to him many times, but he did not look back at her. Then she asked him: 'Has Allah ordered you to do so?" He said, "Yes" She said, "Then He will not neglect us," and returned while Abraham proceeded onwards.

Ya, Allah izinkan kita untuk berubah dan Dia takkan meninggalkan kita. Betapa teruk pun keadaan yang kita kena hadapi He will always be with us as long as we never leave Him. Teruskan doa dan doa dan doa. Doa Allah kasi kekuatan dan agar kita redha dengan segala ketentuanNya. Bersama setiap kesusahan Dia dah sediakan kesenangan. Tingkatkan kesabaran sewaktu hadapi kesusahan tu dan bergembiralah dengan kesenangan yang menanti kita. Kalau tak dapat nikmati di dunia yang fana ini, Dia akan sediakan di akhirat kan?
Allahualam...

3 comments:

:: the a'bid :: said...

Assalamualaikum ukhti

jazakillahu ahsanul khairan utk segala titipan perjalanan awak.

masyaallah, bile semak2 catatan perjalanan kita, kita bertebaran ke seluruh pelosok, untuk saling berpesan2, saling menguatkan antara kita. dr sudut hati, jasadiy dan fikri kita... tanpa kita sedar.

sebab, semua itu adalah perancangan Allah. cuma bila diselak2, kesamaan perasaan itu lebih mendekatkan antara kita dan kafilah sebelumnya....

alhamdulillah waastaghfirullah

aizadiha said...

assalamualaikum ukhti
sangat indah titipan pengalaman ini..

moga dapat menjadi kalam ibrah bagi kesemua mereka yang mencari :) "agar dengan kisah itu Kami teguhkan hatimu..." 11;120

Syaidina Umar Al-khatab said...

thumb up.