Saturday, 15 May 2010

teguran Allah yang halus..

Seusai solat isya',ym ku dibuzz. adik indonesia yang ku pernah jumpa sekali menegur ku. Amat jarang aku bertanya kabar atau berbual dengan kebanyakkan nama di contact list ku. Cukuplah hanya melihat ym id mereka online, sudah terasa dekatnya akhawat di seantero dunia.

“Kak, nak tanya something boleh? Camana ya kalau kita tak thiqah dgn murabbi?”

Uishh..soalan apa ni?

“Maksudnya sgt2 susah nk terima apa murabbi cakap semua benda. rasa nak rebel je. dulu selalu rasa manisnya tarbiyah. sekang rasa ia satu paksaan. mana silapnya ehhh? saya ke? hati ada masalah ke camane? saya dah tak rasa dah sekarang. pastu bila usrah saya dgn adik2 pun dh takde feel dh saya rasa. sedih sebenarnya.. ...apa yg saya bole buat utk fix semua ini?”

Hurmm..payah jugak soalan adik nie. Dengan menarik nafas panjang, aku cuba menjawab soalan-soalannya. .Bismillah…

“Hurm. Banyak sbb kenapa seseorg tue tak tsiqah awk. Boleh jd sbb mutarabbi atau murabbi tue sendiri. Mungkin masalah pada hubungan itu sendiri. So, kalau hati tak tertaut mana mungkin kite boley terima nasihat/teguran/ arahan drpd murabbi kn?”

Teringat lagi waktu diri ini mula-mula dulu Allah berikan kesedaran untuk berdakwah dan bersemangat kobar nak membawa manusia lain untuk merasai nikmat iman ini, kakak-kakak mula memperkenalkan istilah dakwah fardiyyah (DF). Buku dakwah yang pertama ku baca ialah buku Bagaimana menyentuh hati oleh Syeikh Abbas ’Asisi. Sangat ringkas dan bersahaja buku itu. Sangat sesuai untuk diri ini yang susah nak membaca. Buku kedua ku pula ialah dakwah fardiyyah oleh Mustafa Mahsyur. Aku sangat suka buku itu. Memang sebab buku itu nipis sahaja tetapi yang lebih penting kerana buku itu membincangkan tajuk DF dengan sangat ringkas dan mudah difahami. Dalam buku itu, ustaz MM menceritakan tentang tujuh tahapan dalam kita nak berdakwah one-to-one(DF) ni. Tahap pertama adalah taaruf - mengadakan hubungan silaturrahim dan berkenalan dengan mad'u. Bukan sahaja hubungan yang erat tapi lebih penting lagi tafahum dalam perhubungan sesama murabbi dan mutarabbi.

”Rasa terpaksa ni ade kena-mengena ngn murabbi tue ke ye? ke in general awk?”


”Dengan murabbi..sebabnya. .hmmm..sahabat satu usrah lain pun jd tak semangat juga...saya risau lah ia akan effect madu'. sahabat saya hari ini cerita kn pd saya masalah dia. malam ni patut ade usrah dgn mad u nk DF. tp dia kate diri dia sendiri takde semngt dah..camana ni akak?”


Hati ku teringat murabbi ku pernah berkata, masalah sebegini selalunya berpunca daripada hubungan ukhuwwah yang hambar atau masalah hati sesama manusia.

”Awak, adakah ni smua berpunca pd usrah antunna sendiri? Hurm awk..akak rase niela dia jalan dakwah & tarbiyyah..kan mustafa mahsyur kate jalan ini tak ditaburi dgn bunga2 dan dibentang dgn carpet merah.

Memang ade ketika2 dlm jalan nie Allah akn susahkn jalannya. boleh jd usrah kite takde, anak2 binaan tak menjadi, tak de sape nak ikut jalan ni ataupun plg takut kalau2 kite sendiri hilang kemanisan dakwah & tarbiyyah tue....

Di saat2 mcm nie takde ape yg dpt selamatkn kite melainkan hubungan kita dgn Allah. kesungguhan kita nak bertemu dgnNya, ketamakan kite pd syurgaNya. di sini Allah nak uji kite ni betul2 ke nak syurga dan redha Allah? bile murabbi kite dh tak mcm dulu, bile kawan2 kite smua lari, adakah kite akn ikut mrk?adakah kite akan turut futur ataupun kite akan tetap teruskn perjuangan ni? perjuangan mengejar redhaNya tak kira walau susah mcm mane pun jalan tue.

Adik, kite kena muhasabah balik niat kita. adakah kite ikut jalan ni sbb murabbi kite yg best? ataupun kawan2 kite yg bersemangat dan terus menerus ajak kite dulu2 ataupun mmg kite buat ni atas kesedaran dan keimanan kite pd janji2Nya. Kat sini Allah nak uji keikhlasan, niat dan kesungguhan kita. ok ke awak?”


Adik fillah me-reply,

*muhasabah*

Aku teruskan lagi..ya Allah, banyaknya cakap. Takut sangat diri ini sendiri tak mampu melakukan apa-apa yang dikatakan..

Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tiada kamu kerjakan. (As-Saff:3)

”Di saat kite sorang je ade utk bangkit kembali, Allah kurniakan kita dgn byk bende. tapi mujahadah kena kuat tau adik ku...kite ade Quran. bukan hanya sekadar baca tapi kite tadabbur dan menghayati tiap2 qalam Allah. kite ade solat2 kita bukan sekadar buat sbb solat itu wajib tapi kite betul2 rasa kite perlukan solat tue utk terus kasi kite kekuatan.”

Teringat bagaimana Rasulullah dan sahabat-sahabat merasakan solat sebagai penawar dan kerehatan jiwa daripada segala macam bentuk kesusahan dan ujian yang mereka lalui dalam kehidupan. Rasulullah s.a.w. mencari kerehatan melalui solat. Pernah apabila hendak menunaikan solat fardu, baginda menyebut: `'Arihna ya Bilal.'' ”Rehatkanlah kami wahai Bilal dengan azanmu yang menandakan solat akan didirikan.”

”So..
1-Quran
2- Solat fardhu
3- Solat malam
4- Cari sister lain yg tgh bertungkus lumus buat kerja dakwah”


”Terima kasih kak..mungkin ini masanya untuk saya banyak berfikir”

”Awak, akak nak ckp satu lg boleh?”


”Cakap lah..”

”Satu lagi memang benda ni sangat berkait rapat dgn hati kite. sbb tue no 5 is solat taubat. kena sentiasa2 solat taubat (tiap2 hari). sbb hati kite ni cepat sgt dilitupi titik2 hitam kan? dan cinta dunia jugak sbb kan kadang2 kite rasa tak manisnya iman & islam tue. bile hati kite ade masalah kite akn kurang sensitif pd ayat2 Allah, kurang sensitif pd perasaan manusia lain, kite susah nak terima org tegur dan beri nasihat”


Astaghfirullah. ..Allah banyak menyebut tentang orang kafir yang ditutup pintu hati mereka dan tak dapat menerima kalam Allah SWT.

“Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang telah diperingatkan dengan ayat-ayat dari Tuhannya lalu dia berpaling daripa­danya dan melupakan apa yang telah diker­jakan oleh kedua tangannya? Sesungguhnya Kami telah meletakkan tutupan di atas hati mereka sehingga mereka tidak memahami­nya, dan sumbatan di telinga mereka, dan mes­kipun kamu menyeru mereka kepada petunjuk, niscaya mereka tidak akan menda­pat petunjuk selama-lamanya.” (al-Kahfi: 57).


”owhhhhh..satu lg akak pun kadang2 ada perasaan yg rase kurang tsiqah pd org lain tapi Alhadulillah, Allah selalu ingatkn akak yg manusia tue takde yg sempurna..murabbi kite pun sedang di tarbiyyah dan mrk bersungguh-sungguh nk jd murabbi yg terbaik utk kite. kite takley berharap pd manusia kot dan jgn ade high expectation pd manusia sbb mmg kite akn kecewa. kalau dier buat salah atau tak capai expectation kite. so kite berharap hanya pd Allah dan mmg kite takkan kecewa. so kite kena latih diri supaya sentiasa berlapang dada kalau kite tgk ade yg tak suke atau tak gemar pd murabbi atau mutarabbi kite. kite sabar. Banyak bersabar. dan doakn agar Allah ubah kite dan dier agar menjadi lebih baik. tugas kite iAllah sama2 bantu nk jadikn manusia lain lebih baik drpd keadaan sekarang. hatta murabbi mahupun mutarabbi kite. kite as murabbi pun kena ade mindset tue. sentiasa bersedia utk ditegur, nasihat dan diperbaiki even oleh mutarabbi kite.Allahualam. .”

”hurm lama akak bebel ni..huhu”

”hihi..”


Allahualam.. Alhamdulillah. Terima kasih Allah kerana menegur diri ini melalui manusia lain. Kata-kata ku ini tak lain dan tak bukan hanyalah peringatan buat diri ku sendiri. AstaghfirullahX3. .moga Allah ampunkn dosa2 diri ini yang masih lagi banyak kelemahan... .........


-yang dah lama tak menulis-

5 comments:

sal said...

salam.Teruskan perjuangan meneguhkan keimanan. Moga Allah sentiasa bersamamu dengan keberkatanNya ...

nur rakhawah said...

salam kak.
Alhamdulillah
jazakillah kak :)
needed this

.ikOi said...

manusia semua sama. perlu tegur menegur je. thanks kak zaza :) teringin nak jadi anak usrah akak. mesti best. hehehe ;) teruskan usaha !

aizadiha said...

salam ukhti
oh,dh penah baca entry ni.Nasib baik awk ingatkan utk baca again, sometimes dah terkena baru terngadah. :p..

apa2pun,,,bismillahi tawakkal alallah.. jzkk, alhamdulillah Allah hadirkan sisters yg sgt prihatin.

malu rasanya dgn Allah T__T. Nasib baiklah kene tegur, hebat kasih syg Dia kan.

p/s:Tapi betul awk ckp, sy ni mmg serabut sket..byk benda fikir, suka berat2kan benda kecik.hish2.. bilelah nak berubah

semoga kita akan dipertemukan dalam redha Allah
ila liqa',c u in July iAllah

Ahmedkzaman said...

subhanallah..
jzkk ats pengisian..