Thursday, 10 September 2009

susahnyaaaaaaaaaaa

Penah tak rasa?
Susahnya nak istiqamah dalam beribadah,
Susahnya nak baca Quran byk2 dalam sehari,
Susahnya nak solat awal waktu setiap waktu,
Susahnya nak blaja dengan ihsan,
Susahnya nak faham dan hafal bende2 medic nie,
Susahnya nak ingat apa yang dah belajar,
Susahnya nak hafaz ayat2 Quran dan hadith2,
Susahnya nak istiqamah dan buat benda yang kita cakap,
Susahnya nak betul2 niatkn ikhlas krn Allah SWT semata tanpa ada perasaan2 lain sebelum tue,
Susahnya nak betul2 sangka baik pd Allah SWT dan manusia sebelum ada prasangka sikit,
Susahnya kalau bila ditimpa masalah kita tak merungut,
Susahnya bila di timpa masalah tue kita betul2 bersabar dan redha,
Susahnya bile di timpa masalah tue kita tak nangis,
Susahnya nak istiqamah khusyuk dalam solat,
Susahnya nak fokus bila buat suatu benda bila otak serabut dengan semua benda,
Susahnya nak organisekan diri yang tak organise sangat kadang2,
Susahnya nak sentiasa ada perasaan ihsan dan yakin Allah SWT setiap saat tengok apa kita buat...

Susahnyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tapi....bila dapat fikir dengan rasional balik..

Kalau jalan ke syurga Allah tue senang dan tak banyak masalah, apa specialnya kan? Mesti la biasa je dan semua org pun boleh pegi syurga kan?

Jalan menuju Allah SWT susah dan tak senang, tapi Allah SWT janji yang Dia takkan tinggalkan hambaNya yang nak sgt2 dan cuba sungguh2untuk dapatkan redha dan rahmatNya.......

Astaghfirullah.....

ya Rabb,berikanlah ku kekuatan untuk bersabar dan keizinan untuk aku yang hina ini untuk menggapai redha dan rahmatMu...

3 comments:

Syaidina Umar Al-khatab said...

ape yang susahnye cik zaza...as long u ade usaha nak dapatkan sesuatu, u pasti akan berjaya..."setiap kesusahan terbentang jalan kejayaan",the most impotance thing is dont give up just like that...selalu berdoa n be humble...be strong walaupun u sudah hampir bosan mencuba...Allah tidak suka orang yang cepat give up. sifat give up bukan sikap orang muslim sejati....Surah al-Imran verse 139" Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah kamu berduka cita, padahal kamulah orang yang tertinggi kedudukannya disisi Allah jika kamu orang yang benar-benar beriman"......
setiap orang pasti akan diuji dengan kesusah,cuma bentuknya tidak sama...orang medic susah dalam mempelajari ilmu medic, orang ekonomi pula susah dalam memahami ilmu ekonomi..yang penting ialah terus mencuba dan mencuba sampai berjaya...Go zaza GO! u can do it!

Arifah said...

Teruskan mujahadah! =)

:: the a'bid :: said...

setuju...

sbb dr kesusahan akan menuntut kesungguhan... dan dengan kesungguhan akan diberi ganjaran, insyaallah...

asal saja segalanya untuk allah.

seorang kekasih sejati, tidak akan mengeluh kepayahan dalam menempuh jalan membuktikan cintanya pada Yang Dicintai, kan?

bestnye cinta ini... sebabnya, Kekasih itu nanti, akan bagi cintanya yang teristimewa untuk kesungguhan yang luar biasa itu!

Teruskan mujahadah ya ukhti!