Monday 1 February 2010

dengan izin Allah..

Dengan izin Allah, pagi itu ambulan datang lagi membawa ayahnya ke hospital. Tak diingatnya itu kali ke berapa ayahnya terpaksa di bawa ke hospital. Tak diingatnya juga kenapa. Barangkali mungkin kerana kesukaran untuk bernafas kali ini. Sudah 3 bulan semenjak ayahnya menjalani pembedahan disebabkan barah paru-paru. Dia masih ingat lagi pada hari pembedahan itu dijalankan. Tidak pula dia rasa takut atau apa. Mungkin kerana dia masih kecil dan masih lagi tidak tahu keseriusan penyakit itu. Tapi dia masih ingat tertidur di atas kerusi dalam bilik hospital itu sambil berselimutkan kain pelekat ayahnya.

Selepas 3 bulan dari peristiwa itu, kesihatan ayahnya semakin teruk sedikit demi sedikit. Kesan daripada terapi chemo juga semakin menyerlah. Ayah semakin kurus, rambutnya yang nipis semakin luruh dan ayah yang dulunya suka makan semakin hilang selera. Tubuhnya yang dulu gagah pun semakin susut. Walaupun peristiwa-peristiwa dulu beransur luput daripada kotak ingatannya tetapi tak mungkin dilupakannya kesabaran mamanya sewaktu menjaga ayah. Dia masih ingat dengan cekal mama membawa ayahnya ke hospital untuk rawatan chemo. Diusung bersamanya kerusi roda ayahnya. Si mama yang dulunya sangat manja menjadi wanita tabah kerana desakan keadaan, dengan izin Allah.

Ambulan terus pergi membawa ayahnya. Sedikit sebak melihat ayahnya pergi kali ini. Dipujuk hatinya dengan menyakinkan diri bahawa dia akan jumpa lagi ayahnya. Kalau tidak hari itu, mungkin keesokan harinya, kalau Allah izinkan......

Sejak petang, gadis bertubuh kecil itu menunggu ditepi tingkap. Menanti kepulangan kakaknya dari kerja. Pelik. Selalunya kakaknya akan pulang waktu petang. Tapi langit sudah gelap tika itu. Beberapa kali dia menjenguk kan kepala keluar tingkap. Resah gelisah menunggu kerana hatinya kepingan sekali menjenguk ayahnya di hospital petang itu. Diselaknya langsir sekali lagi dan tersenyum gembira melihat kelibat kakaknya yang baru pulang. Tapi wajah kakak tampak penat dan masam. Mungkin kerana penat bekerja sepanjang hari.

”Eee, jom gi hospital tengok ayah...”

Tak ingat apa dijawab kakaknya tapi perbualan mereka disampuk oleh neneknya yang tinggal sementara di rumah menolong mamanya.

“Kak eee kan penat tue. Dah malam ni. Esok kita pi hospital tengok ayah k?”

Hampa. Dia teringin sangat nak jumpa ayahnya. Rindu. Semalam sewaktu ayahnya di bawa ke hospital, tak sempat salam dan cium tangan ayahnya. Pagi sebelum ayahnya pergi tak sempat sapukan minyak zaitun dan air zamzam sambil bacakan doa pada luka parut pembedahan. Subuh itu pun dia tak tolong ambilkan wudu’ untuk ayahnya. Itulah antara rutin harian semenjak ayahnya menjalani pembedahan.



Malam itu dia tidur sendirian di bilik mama dan ayahnya kerana mama tidur di hospital menemani ayah. Berselimutkan kain pelekat dan baju sejuk kegemaran ayahnya. Rindu. Hanya bau ayahnya yang melekat pada kain pelekat dan baju yang menjadi pengubat rindu. Hatinya dipujuk kembali. Tak mengapa, ada hari esok untuk bertemu ayahnya, dengan izin Allah...........

Pagi itu dia dikejutkan dengan panggilan telefon. Suara tangisan nenek dan kakaknya membuatnya buntu. Airmata terus menitik setelah dia mengerti apa yang berlaku. Ya Allah...tak terlintas langsung dibenak fikirannya ayah akan pergi walaupun keadaan ayah semakin teruk........

Biarlah kenangan ini berhenti setakat di sini.....hati si gadis kecil itu kian ’sakit’ mengenang kembali saat-saat yang tak mungkin dilupakan dalam hidupnya walaupun telah berlalu 11 tahun yang lalu.........

Moga Allah mencucuri rahmat dan menempatkan ayahnya dikalangan hamba-hambaNya yang soleh..Semoga Allah izinkan untuk bertemu kembali dengan ayahnya di Jannah kelak..Pertemuan yang lebih bermakna daripada di dunia yang fana ini, iaitu ketika si gadis kecil dan ayahnya bersama-sama melihat wajah Allah SWT..



InsyaAllah..InsyaAllah..InsyaAllah..

*Jam 5 pagi, Jumaat, 5 Februari 2010 ini iAllah dah 11 tahun ayah si gadis kecil pulang menemui Allah SWT...doakan si gadis kecil terus berusaha menjadi anak yang solehah dan menjadi mujahidah dakwah agar apabila dia pula pulang bertemu Allah SWT sebagai syuhada' kelak dapat dia membawa mama dan ayahnya bersama-sama ke Jannah*

10 comments:

joegrimjow said...

9hb9 2004
same story in diff plot


jom join contest
weekend@sheffield klik klik
menang 50 pound di blog joegrimjow
tak menang pun boleh tolong pomot weekend@sheffield
;-)

cassandra 'ashiq said...

March, 29, 2009..
Just 2 weeks after her 46 birthday, 3 days after my final semester exam.. but she succumbed of pancreatic cancer..
i lost the only person that i trust,love so much in this world..

Nyayu Amibae said...

Nice story....

fadiso said...

shedey!anak dye kecik lagi ke?brape thun?

Ms. Saranghae said...
This comment has been removed by the author.
Ms. Saranghae said...

nice story..deep down inside my heart, I cried...and life is so beautiful...

rosa zulfikhar said...

Baguslah..

Kisah yang bagus!

Tetep smangat n keep posting.



jangan lupa datang ke blog saya yah
www.rosadesain.blogspot.com

salam

Unknown said...

huuu, ingt cite betul td='(

jemput singgah mine at http://syami-oneyes.blogspot.com

Meutia Nurvita said...

Assalamualaikum,U've a nice Blog.Saya juga baru belajar menulis, silahkan berkunjung ke https://www.meutianurvitaspage. blogspot.com untuk memberi saran.terimakasih.wass

nida' ul-iman said...

salam semua..

terima kasih pd smua yg singgah..maaf jugak sbb dh lame sgt nk jenguk blog ni apetah lg tulis ape2 huu..

to syami-satu penjuru: hurm, iAllah, ni cerita betul..Alhamdulillah, anak kecil tue dh besar sekarang dan byk sgt hikmah Allah nak hadiahkn disebalik kehilangan yg besar ini..
wpun seperti ada satu lubang yg sgt besar di hati anak kecil ini selepas kehilangan ayahnya, tapi Allah dah isi lubang2 ini dgn rahmatNya yg sgt indah..insyaAllah..

to mrs shafique: Alhamdulillah, anak2 arwah dh besar smuanya. Anaknya yg plg kecik pun dh berumur 21 tahun. sekarang anak kecil tue pun dh berumur 23 tahun..